Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Östran gör webb-tv-såpa om påhittad konsult

Publicerad: 3 september 2010, 08:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Verklighet och fiktion smälter samman när tidningen Östran gör dokusåpa. Målsättningen är att locka fler läsare.


Igår var det smygpremiär i Kalmar för Östrans dokusåpa "Konsulten". Dokusåpan, som är en serie i sex delar, handlar om den påhittade konsulten Chris Karlsson: en till Kalmar nyinflyttad försäljningskonsult som anlitas av tidningen Östran.

Hans uppdrag, i så väl dokusåpan som i det verkliga livet, är att ordna fler läsare för tidningen.

Serien är en del av Östrans marknadsföring och förutom att skapa uppmärksamhet och locka fler läsare, är tanken även att visa på tidningens lite lättare sida.

- Vi är en tuff prisbelönad nyhetstidning, och för vår del har det varit viktigt att visa att det här är en arbetsplats där man kan bjuda på sig själv, samtidigt som man kan arbeta med tuff och seriös nyhetsjournalistik, säger Ulf Carlsson, ansvarig utgivare för Östran.

Under en tid har Chris Karlssons identitet byggts upp på bland annat Facebook, där konsulten lyckats samla ihop ett antal vänner – bland annat flera från Kalmars kommunledning och även från konkurrerande tidningar. Han har också en egen hemsida.

- Vi tycker att det är fascinerade att se om det finns någon sållning i vem man blir vän med. Vi är förvånade över att så många faktiskt har tackat ja till konsulten, utan att ha en aning om vem det är.

Men är det bra marknadsföring att lura folk?

- Vi tror inte att någon känner sig lurad. Det här har varit ett bra sätt att etablera konsulten i Kalmar. Deras intresse för den här konsulten har ju varit stor redan innan de visste vem han var, säger Ulf Carlsson.

Vilka riktar sig kampanjen till?

- Det är en väldigt bred målgrupp. De sociala medierna används visserligen mer av yngre personer, men vi utestänger ingen. Vi hoppas att alla ska tycka att konsulten är rolig att titta på.

Förutom den uppdiktade konsulten medverkar även tidningens personal.

Serien har producerats i samarbete med reklambyrån Wilson Creative, och har premiär på webben den sjätte september, klockan 12.

Arbetsgrupp på Wilson Creative

Projektledare: Jacob Westerlund

Creative Director: Martin Nilsson

Manus & regi: Hasse Hofvergård

AD: Fredrik Löfgren

Klipp och post: Jonathan Bergscrantz

Film: Transistor Produktion

Ardalan Samimi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev