Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Orvesto Internet närmare digitalvaluta

Sifo är i tagen att lansera en ny tidsmätning i Orvesto Internet. Målet för Sveriges Mediebyråer är att kunna köpa riktade kontakter och få en leveransgaranti.

Synnöve Almer


Publicerad: 12 Oktober 2011, 03:59
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:55

Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerSifoStaffan SlörnerSifo ReklammätningarOrvesto Internet

Digitala annonsköpare har sedan internets begynnelse saknat jämförbara mått för att planera och analysera kampanjer. Flera researchbolag har tävlat om att få sätta den digitala valutan, men för ett par år sedan slog just Sveriges Mediebyråer fast att de skulle ställa sig bakom Sifos panelmätning Orvesto Internet. Målet var att få till en utveckling av den och få så många medier att ansluta sig till den mätningen.

– Vi tittade på de olika lösningarna som fanns och kom fram till att Orvestos panel var rimligast att komma i mål med så det blev vår rekommendation till branschen, säger Staffan Slörner.

Sedan dess har flera medier har anslutit sig, bland annat de stora Bonnier-medierna, som säljs av Bink. Fortfarande står Bonniers Di.se och Microsofts sajter utanför mätningarna.

– Det har inte gått riktigt så snabbt och smidigt som vi hade hoppats, men det går sakta men säkert framåt. Nu är de flesta stora sajterna med. Det vi framför allt har saknat är ett rättvisande mått för spenderad tid som går att använda som köpverktyg, säger Staffan Slörner.

Mätresultaten som finns i dag går bara att använda för kampanjanalys, men nu har Sifo flaggat för att en lansering av ett tidsmått är nära förestående.

– De siffror som krävs har börjat komma in så det är inte långt kvar. Det är viktigt för både medier och annonsörer att få en panel som fångar inte bara vem som har sett utan också när och hur länge. Då kan vi köpa mer riktade kontakter och få en leveransgaranti, säger Staffan Slörner.

Ett önskemål på längre sikt är att kunna köpa ratings, precis som för tv.

– Vi skulle också vilja få igång RM Internet och integrera den och Kia-index med panelen. Det skulle ge en ganska bra bild av branschen. Fortfarande fångas ju också bara toppen av isberget eftersom bara de stora sajterna är med än så länge, tillägger Staffan Slörner.

Sifos panelundersökning mäter tekniskt surfandet hos 15 000 boende i Sverige i åldern 15-79 år såväl hemma som på arbetet.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.