Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Optimerad sajt ger lägre annonspriser

Publicerad: 3 September 2009, 10:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Innehållet på en sajt påverkar allt mer vad det kostar för sajten att annonser på Google. Annonsörer kan spara upp till tio procent genom att optimera sin sajt.


Klickpriserna för köpt sök i till exempel Google går stadigt uppåt när fler och fler annonsörer hittar till sök.

– Har man 70 procent av sin trafik från köpt sök så bör man se över hur man jobbar då man vet att konkurrensen kommer att öka och därmed priserna, säger Mattias Falkendal, vd på Klikki.

Enligt honom blir det allt viktigare att samordna köpt sök, SEM, och sökmotorsoptimering, SEO, då de allt mer påverkar varandra. Sedan ungefär ett år tillbaka har Google infört nya kriterier som gör att optimeringen av sajten också påverkar vad annonsörerna får betala när de driver trafik genom köpt sök.

– Det här börjar slå igenom mer och mer, framför allt de sista månaderna, säger Charles Lumley, fristående sökoptimeringskonsult.

Att Google har infört sambandet beror på att sökmotorn vill erbjuda så bra resultat för de som söker även när det kommer till köpta länkar.

– En optimerad tydlig sida är ofta mer relevant för användaren och rankas därmed högre.

En optimerad innebär också att annonsören får betala ett lägre pris för de köpta annonserna än en sajt som inte är sökmotorsoptimerad.

– Det är svårt att säga en helt korrekt siffra men ungefär tio procent lägre pris kan jag tänka mig. Det är därför dumt att inte optimera sin sajt ordentligt om man köper mycket sökord, säger Charles Lumley.

Det här ställer större krav på företagen att samordna sina sökstrategier.

– Med den här tydliga trenden borde det vara självklart för företagen att ta ett helhetsgrepp på sök. Vi ser också att allt fler inser detta, säger Mathias Falkendal, och exemplifierar med byråns nya kund If som i dagarna la hela sin sökverksamhet hos Klikki.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.