Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

ÖoB styr om mot programmatic

ÖoB ineder en stor offensiv med programmatiska videoköp.


Publicerad 2015-10-20 06:38
Uppdaterad 2015-12-06 20:25

Ämnen i artikeln:

Programmatic

Dela artikeln:

Programmatic, automatiserade annonsköp, tar alltmer mark i Sverige – och utvecklingen går fort även inom rörlig bild. Bland annat har Bonnier presenterat sin annonsplattform Woo, som ska göra programmerade köp av rörliga videoannonser möjliga på koncernens alla sajter.

Men enligt en tidigare rapport från IRM utgörs bara 3 procent av den digitala annonsaffären i Sverige av programmerade köp, vilket var mindre än väntat sett till den stora hajpen kring programmatic.

Nu inlededer annonsören ÖoB en offensiv inom programmatic. Sedan tidigare har ÖoB styrt om sina displayannonser mot programmatic. Nu gör man samma sak med reklamfilmerna.

– Vi strävar alltid efter att bli mer träffsäkra i det vi gör och jag hoppas att detta ska leda till att vi får ökad effektivitet. Det är primärt inte en kostnadsbesparing, utan ett sätt för oss att få en ökad säkerhet i vårt agerande, säger marknadschefen Per Alvén till Dagens Media.

Han uppger att programmerade köp ”i teorin” öppnar för att mediebudgeten kan kapas, men att ÖoB inte har för avsikt att göra det.

– Min personliga förhoppning är att detta kommer att visa sig så framgångsrikt att vi behåller samma investeringsgrad, säger Per Alvén.

Programmatic och RTB (real time bidding) kan vara något av en djungel för den som själv inte är insatt i tekniken och hur transaktionerna fungerar. Dagens Media berättade nyligen i en stor artikel i tidningen att marknadschefer vittnar om stora påslag från mediebyråerna på uppemot 30-50 procent. Något som oroar branschorganisationen IAB.

– Det är en viktig fråga som vi kommer att behöva studera närmare, sade vd:n Charlotte Thür.

Även för Sveriges Annonsörer är automatiserade köp en ”prioriterad fråga”.

Per Alvén känner sig trygg i ÖoB:s programmatic-offensiv, även mot bakgrunden att han själv inte är insatt i alla tekniska detaljer. ÖoB använder mediebyrån TBS där Magnus In de Betou ansvarar för programmatiska köp.

– Jag ser inga risker. TBS har visat att de kan hantera detta, så vi är i trygga händer även om jag själv inte är en teknisk expert, säger Per Alvén.

ÖoB gick tidigare i år ifrån det gamla reklamkonceptet med den ordvisande ÖoB-mannen började istället släppa en nya reklamfilmer varje månad där en känd komiker har huvudrollen.

Prenumerant? Läs Dagens Medias artikel om riskerna med programmatic och RTB, i Dagens Medias tidning #17 2015.

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.