Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Online passerar tv i Europa enligt ny mätning

Publicerad: 19 Maj 2016, 07:17
Uppdaterad: 19 Maj 2016, 07:37

Den europeiska online-annonseringen överträffar nu tv-marknaden med rekordhöga siffran 36,2 miljarder euro, enligt en ny mätning från IAB. "Dessa resultat bekräftar den ledande positionen som digital annonsering har i det europeiska medielandskapet", säger Townsend Feehan, vd för IAB Europe.


Ämnen i artikeln:

IAB

Vid den 10:e upplagan av den årliga konferensen Interact meddelade IAB Europe, världsorganisationen för onlinemarknadsföring, att online-annonseringen växte med 13,1 procent till ett marknadsvärde av 36,2 miljarder euro under 2015.

Därmed överträffar online nu den europeiska tv-marknadens reklaminvesteringar på 33,3 miljarder euro.

IAB Europe Adex Benchmark Research kallas rapporten som genomlyser den europeiska online-marknadens ställning, och visar i år på en ökning på 30 miljarder euro netto för online-annonsering under de senaste 10 åren.

Alla marknader som deltog i studien visade på en positiv tillväxt, enligt IAB.

– Dessa resultat bekräftar den ledande positionen som digital annonsering har i det europeiska medielandskapet. Med de ständigt ökande tillskottet av digital annonsering till ekonomin och dess roll i leveransen av digitalt innehåll och tjänster, är det viktigt att fortsätta främja europeisk innovation och ge våra företage möjligheten att konkurrera världen över, säger Townsend Feehan, vd för IAB Europe, i ett pressmeddelande.

IAB Europe Adex Benchmark studie delar in marknaden för online-annonsering i tre breda segment: Display, Sök och Classifieds (Kataloger och eftertext.) Display-annonsering överträffade de andra kategorierna med en tillväxttakt på 17,4 procent. Det totala värdet för display-marknaden under 2015 landade på 13,9 miljarder euro.

Mobil- och video-annonsering fortsätter att vara de viktigaste tillväxtkanalerna inom den europeiska marknaden för online och det blir enligt IAB allt tydligare när man tittar på de mer avancerade ekonominerna, som Storbritannien, där nästan 50 procent av annonseringen på nätet nu genereras från mobilen.

Top 3 enskilda tillväxtmarknader 2015 enligt IAB:

1. Irland, 29 procents tillväxt

2. Bulgarien, 22,3 procents tillväxt

3. Polen, 21,8 procents tillväxt

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IAB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev