Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Omtalat startades – gissa vad som hände sen!

Publicerad: 16 december 2014, 22:00
Uppdaterad: 19 januari 2016, 08:09

2014 går till historieböckerna som året då viralsajterna fullkomligen exploderade.


Ämnen i artikeln:

ExpressenOmtalatLajkatAftonbladet

”Klickad eller kickad?” Så löd rubriken till Publicistklubbens sista debatt för året.

Och det har varit ett år då mediehusens jakt på klick har satt sitt avtryck i debatten. Bland de stora medierna var Bonnierägda Expressen först ut. I juli drog de igång Omtalat.nu.

Det satte griller i huvudet på ärkerivalen Aftonbladet, som i augusti slog till med Lajkat.se.

Norrköpings Tidningars Media ville inte vara sämre, och släppte i september Finkammat.se.

Undervegetationen av privata viralsajter är ymnig. Hyllat.se, Scrolla.se och Uppskattat.se är några av de mer kända.

De stora mediehusen fortsätter att spotta ur sig sajter som ska roa, chockera och lajkas på nätet.

– I sociala medier handlar det mycket om att dela saker man blir berörd av, så det ligger i tiden. Samtidigt är det en extremt viktig fråga för mediebranschen att hitta nya intäkter, säger Janna Holmqvist, redaktör för Omtalat.nu.

Vem kommer att vinna klickkampen?

– Det är en bra fråga. Det är ju en ny kamp mellan kvällstidningarna. Just nu leder vi, men det handlar om vem som får fullträffarna och vem som är bäst på att redaktörsstyrt hitta rätt innehåll för sin målgrupp.

Vad blir nästa steg i utvecklingen?

– Vi måste bli bättre på att sålla. Att människor vill ta del av materialet är en förutsättning för att nå ut via Facebook. Jag tror inte att typen av innehåll kommer att förändras den närmaste tiden, men kanske presentationen av det.

Få Facebookanvändare kan under året ha undgått klicksajterna – speciellt efter att kvällstidningarna valt att lägga pengar på att köpa upp domäner med tillhörande stora Facebookgrupper.

I slutet av november blev de svenska viralsajterna, ett fenomen som importerats från USA där Upworthy och Buzzfeed visat vägen, en exportvara. I alla fall Expressen hoppas på att kunna tjäna pengar på internationella Omtalat-kloner:

Smaka på namnen: ”Omsnakket.no” i Norge, ”Begenmek.com” i Turkiet och ”Superschnack.de” i Tyskland.

En positiv grej med viralkampen för oss mediebetraktare är att den tidigare nedgrävda stridsyxan mellan kvällstidningarna dammades av.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev