Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

”Omöjligt för annonsörer att hålla koll på Youtube”

DAGENS MEDIA INSIKT. Hundratals timmar material laddas upp på Youtube varje minut. En del av innehållet är direkt skadligt för annonsörer. ”Samtidigt kan ingen annonsör undvika Youtube”, säger Tony Chen, vd på Channel Factory som jobbar med brand safety på plattformen.


Publicerad 2019-05-10 09:12

Ämnen i artikeln:

Dagens Media Insikt

Dela artikeln:

Rasism, hat, terrorpropaganda och pedofili. Youtube har drabbats av ett antal skandaler som fått varumärken som Disney och Coca-Cola att bojkotta plattformen. I många fall är skadan redan skedd när varumärkets namn nämns i nyhetsrapporteringen.

– Om du är Procter & Gamble och annonserar på en sida med nazistinformation på Youtube med endast ett par hundra visningar, så skadar det ändå varumärket då händelsen rapporteras ut i de stora nyhetskanalerna, säger Tony Chen som grundade Channel Factory 2010 och vars europeiska huvudkontor ligger i Stockholm.

Läs om hur Tony Chens företag ser till att företags annonser inte dyker upp i samband med hatklipp i Dagens Media Insikt, vecka 19. 

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration av Dagens Media Insikt.  

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.