Digitalt presenteras av:

Omni planerar ny ekonomitjänst

Någon gång under hösten släpps en affärsversion av nyhetsappen Omni.

ALMEDALEN 2017. Nyhetsappen Omni kommer att släppa en systertjänst med affärsnyheter i höst. Det avslöjade Omni:s grundare och publisher Markus Gustafsson på företagets mingel i Almedalen på måndagen.

Ekonomitjänsten, vars namn ännu inte kommunicerats, beskrivs som en “en helt ny destination för affärsläsare”, och kommer drivas under eget namn och varumärke.

– Tjänsten är inte helt klar än. Men redan utifrån de tidiga reaktionerna vågar vi säga att den här ekonomiappen kommer att förändra hur vi konsumerar affärsnyheter, säger Markus Gustafsson.

Syftet med tjänsten är att samla såväl internationella som svenska affärsmediers nyheter i ett flöde. Fokus kommer att ligga på börs- och bolagsbevakning, men även makro- och samhällsekonomi kommer att ha ett hem i den nya appen.

Produkten är en vidareutveckling av Omni:s nyhetsbrev med ekonominyheter, Morning brief, som redaktionen startade för ett par år sedan.

– Experimentet med Morning brief, som verkligen var en testballong, visade sig fylla ett enormt behov hos ekonomiläsarna. Det läses numera av 50 000 läsare varje vecka och de flesta läser det varje dag, säger Tomas Medin Westman, en av utvecklingsredaktörerna bakom tjänsten.

Enligt Markus Gustafsson är Omni mitt uppe i en process att lansera flera nya ekonomiredaktörer till satsningen.

– Vi bygger upp en ny ekonomiredaktion, säger han.

Ett hundratal personer har hittills fått testa en tidig version av appen, som planeras att släppas brett “ett par månader in på hösten” efter att ytterligare en testgrupp fått chans att ge sin feedback. Om vad som går att vänta av den nya tjänsten säger Markus Gustafsson:

– Tänk er Omni, men för affärsvärlden.

Nyligen meddelade Omni även att företaget börjar sälja teknik och redaktionellt innehåll till externa kunder, med Svensk näringsliv som första kund.

Samarbetet, som innebär att Omni låter företag integrera redaktionens innehåll i sina tjänster, beskrivs som ”ett nytt sätt att söka framtidens finansiering av journalistiken”. Satsningen leds av Frida Kvarnström, affärsområdeschef för New business media på Schibsted.

Publicerad 2017-07-03 18.12Uppdaterad 2018-04-13 14.12

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: