Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Omni lanserar ”poll of polls”

Publicerad: 29 april 2022, 08:44

Foto: Pressbild

Tillsammans med Demoskop släpper Omni tjänsten Omnipoll, en sammanvägning av samtliga svenska opinionsmätningar.


Ämnen i artikeln:

OmniSchibstedNyheter

Enligt Schibsted-ägda Omni blir man det första svenska nyhetsmediet att lansera en så kallad ”poll of polls” av alla partisympatimätningar.

– Det känns kul och efterlängtat. Det här blir alla opinionsmätningars mätning och en naturlig landningsplats för alla politikintresserade, säger Marcus Andersson och Patrik Dahlin, ansvariga för politikbevakningen på Omni, i ett pressmeddelande.

Genom löpande uppdatering ska Omnipoll alltid kunna ge ett sammanvägt svar på hur partisympatierna ser ut i Sverige. Data från SCB, Sifo, Novus, Ipsos, Demoskop, Sentio och Skop ingår.

Modellen för Omnipoll har tagits fram tillsammans med Demoskop. Den innebär att nya mätningar med många svarande väger tyngre, medan äldre mätningar med färre svarande väger lättare. Mätningarna ingår i 30 dagar, med avtagande effekt, för att sedan trilla ur underlaget.

– Alla undersökningsföretag brukar hävda att just deras metod är den bästa och att deras mätningar de mest tillförlitliga. Det tar vi egentligen inte hänsyn till här, utan detta blir en sammanvägning av dem alla. På sikt hoppas vi kunna införa funktionen att läsaren själv kan välja bort mätningar som man inte vill ska ingå i underlaget, säger Calle Sandstedt, redaktionschef på Omni, i pressmeddelandet.

LÄS ÄVEN:
Starkt resultat för Schibsted – ska dubbla digitala prenumerationsintäkterna till 2025
Novus vd: Mediernas opinionsmätningar saknar trovärdighet

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

OmniSchibstedNyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev