Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Omni gjorde förlust på 17 miljoner kronor

Publicerad: 20 Augusti 2015, 06:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:54

Schibsteds nyhetstjänst Omni gjorde en förlust på 17 miljoner kronor under bolagets första helår.


Ämnen i artikeln:

SchibstedOmni

Den mobila nyhetstjänsten Omni, som ägs av mediekoncernen Schibsted, lanserades i slutet av 2013, då som app. Sedan i april 2014 finns tjänsten, som samlar alla mediers nyheter, också på domänen Omni.se.

Nu har bolaget lämnat in sitt första helårsbokslut till bolagsverket.

Under 2014 omsatte Omni 6 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på -17 miljoner kronor.

Markus Gustafsson, ansvarig utgivare för Omni, kan inte kommentera specifika siffror, säger han.

– 2014 var Omnis första år live. Att vi drogs med kostnader och gjorde tunga investeringar då var helt enligt plan. Under 2014 utvecklade vi inte bara en helt ny nyhetstjänst och satte den på marknaden. Vi utvecklade då också en helt ny redaktionell arbetsprocess och en plattform som nu är på väg att bli hela Schibsteds medieplattform.

Markus Gustafsson är nöjd med försäljningen under 2014.

– Vi gick från ingenting till att vara ett av huvudalternativen för att nå framåtlutade nyhetsläsare, inte minst engagerade nyhetsläsare mitt i karriären, säger han och fortsätter:

– I år ser förstås alla siffror helt annorlunda ut än Omnis första år på marknaden. Vår försäljning överskrider alla våra prognoser och vi har all anledning att vara nöjda.

Sedan starten har Omni vunnit flera priser, bland annat för "bästa sajt" i IAB:s tävling Mixx Awards och för "bästa nyhetssajt" i Internetworlds tävling. I måndags lanserade Omni en uppdaterad version av nyhetstjänsten, vilket bland annat innebär nya appar både för iOS och Android.

– Tittar vi till trafikutvecklingen så är det oerhört spännande nu. Vi har redan fler sidvisningar i mobilen per vecka än flera av giganterna på marknaden och då har vi ännu inte sett resultatet av veckans lansering av nya Omni i de siffrorna, säger Markus Gustafsson.

Förra veckan hade Omni i mobilen 668 888 unika webbläsare och 5 770 147 sidvisningar. Omni.se hade 385 346 unika webbläsare och 1 364 279 sidvisningar, enligt Kia-index.

LÄS OCKSÅ:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SchibstedOmni

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev