Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

OMD: ”Ges gott om resurser och relativt fria tyglar”

Publicerad: 29 April 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:39

Mediebyråernas tv-experter tycker att MTGx är ”klart intressant”. Men risken är att fokus hamnar på plattform snarare än innehåll.


Ämnen i artikeln:

MTGx

Markus Norberg, tv-chef på OMD, tycker att storsatsningen är intressant och ger en signal till annonsörer och konkurrenter om att MTG tar den digitala utvecklingen på allvar.

– Känslan är att man ges gott om resurser och relativt fria tyglar att utveckla det digitala erbjudandet. I detta tidiga skede finns dock inte jättemycket att konkret ta på som direkt påverkar våra annonsörers möjligheter.

Sammanslagningen med Viaplay kommer kanske inte innebära något för det reklamfinansierade erbjudandet på kort sikt.

– Men förhoppningsvis kan det på lite längre sikt utveckla framför allt innehållet på de produkter där man i dag erbjuder annonseringsmöjligheter.

Enligt Igor Treutiger, tv-chef på Mediacom, är det oklart om sammanslagningen i sig påverkar Viaplays möjlighet att ta marknadsandelar.

– Men jag tror att det främst är andra parametrar än hur man organiserar sig internt som kommer avgöra hur väl det fungerar. Generellt tror jag det är bra att man samordnar sina digitala insatser så att alla delar av organisationen vet vad de olika delarna har i pipen.

En risk med sammanslagningen är dock att det läggs för lite fokus på innehåll, enligt Treutiger.

– Om fokus snarare hamnar på att bygga plattformar så kommer man sannolikt snarare tappa andelar till de mer contentdrivna HBO och Netflix, som har varit väldigt aggressiva de senaste åren.

Johan Eidmann, vd Bizkit:

– En grymt imponerande satsning för att utveckla digitala plattformar i syfte att möta upp den nedåtgående trenden av linjärt tittande på tv. Dessutom är det jätteviktigt att utnyttja dynamiken mellan tv och nätet, det skapar bra värden för slutkunderna.

LÄS OCKSÅ:

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MTGx

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.