Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

OMD byter sök-chef

Publicerad: 11 Maj 2011, 08:35
Uppdaterad: 29 Mars 2016, 09:01

Marika Snellman tar över ansvaret för sök på Omnicom Media Group, som driver mediebyråerna OMD och PHD i Sverige.


– Jag är glad att Marika har valt att tacka ja till att leda och fortsätta utveckla vår grupps sökerbjudande. Hon är en mycket drivande person och har ett yrkeskunnande som få med en gedigen erfarenhet av att hantera komplexa kunduppdrag, både lokala såväl som internationella, säger Daniel Eriksson, agående vd på Omnicom Media Group, i ett pressutskick.

Marika Snellman har varit inom koncernen sedan 2009, då hon anslöt till OMD från Relevant Traffic. Hon ersätter Carl Johan Laséen, som dock stannar kvar inom Omnicom.

Sök är en av de snabbaste växande medieslagen i Sverige. I år förväntas sök öka 23 procent, enligt IRM, och nå en omsättning på 2,4 miljarder kronor. Men trots det har annonsörerna inte satsat tillräckligt hårt på sök, menar Marika Snellman.

– Det är fortfarande en förvånansvärt liten del av svenska företag som har tagit ett samlat grepp kring dels det digitala och specifikt de möjligheter som erbjuds med sökordsmarknadsföring som marknadsaktivitet. Behovet av utbildning är väldigt stort och framförallt behovet av verktyg för att navigera bland alla sökrelaterade produkter som ständigt förändras och utvecklas, säger hon.

OMD tappade nyligen sin digitala chef Mikael Taipale, som går till Group M.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.