Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Om reklamtröttheten: ”Slarvet skadar varumärket”

Publicerad: 18 Juni 2019, 11:54

”En myt att många marknadsavdelningar redan är datadrivna, men alla vill”, säger Anna Albinson på Bisnode.

Foto: Janne Næss

85 procent av svenskarna upplever irrelevant reklam som irriterande. Det visar en ny Novus-undersökning. ”Det slarvas mycket i förarbetet till den datadrivna reklamen. Det skadar varumärket”, säger Anna Albinsson, marknadschef på Bisnode, till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

NovusBisnode

En undersökningen som är gjord av analysföretaget Novus visar att reklamtröttheten bland svenskarna tilltar. 

Samtidigt visar samma undersökning att knappt hälften av svenskarna i högre utsträckning är öppna för erbjudanden som är relaterade till konsumtionsbehovet. 

Bakom analysen står Bisnode, som jobbar med data och analys mot företag. 

– Vi, som många andra, har identifierat utmaningarna med att driva digital marknadsföring. Inte minst i ljuset av spelbranschens framfart när det gäller reklam och annonsering, vi ville se om det finns sammanhang där svenskarna tycker att reklam är relevant, säger Anna Albinsson, marknadschef på Bisnode, till Dagens Media. 

En trend är att alla marknadsavdelningar i dag vill bli mer datadrivna. Men det är samtidigt långt ifrån alla som har kommit igång med sina datadrivna kampanjer, menar Anna Albinsson. 

–  Jag skulle säga att det är en myt att alla redan är datadrivna. Alla vill göra det, många har kommit igång. Men det slarvas mycket i förarbetet själva reklamen. Man går ganska lättvindigt på samma målgrupp utan att egentligen göra en bra analys innan. Anledning till att det är så viktigt är att när man kör en lite felriktad marknadsföring så får det också en negativ effekt på ditt varumärke. Undersökningen visar som sagt att 85 procent blir irriterade på reklam som inte är rätt riktad. 

Många riktar in sig på att kampanjen konverterar istället för att tänka på varumärkesbiten. 

– För att få ordning på det där behöver man i förarbetet få koll på sin egen data, kunddata, klä på med annan data och analysera vad som finns på nya kunder – innan man går ut med sin digitala marknadsföringsprocess. Jag vet att många marknadschefer fortfarande slarvar i den processen. 

– Det är bara gå sig till sig själv och se hur man reagerar på reklam som är helt irelevant för sin målgrupp. Vi är så utsatta och får så många intryck av olika typer av digital kommunikation i dag. Som marknadschef har man ett stort ansvar att inte bara slänga budgeten i sjön – ett ansvar mot bolaget och ett ansvar att sluta irritera svenska folket med irrelevanta budskap. Vi marknadschefer, jag är också en del av dem. 

Utmaningen är ofta att man har massa data i olika system och man har svårt att få ihop det, menar hon. Men lyckas man med det kan man ofta hitta riktigt bra insikter för att rikta sin reklam rätt. Få tag på diamnterna, de smarta insikterna. 

En annan spaning som Anna Albinsson har gjort är att många marknadsavdelningar kanske lägger en tredjedel av sin budget på teknologi, IT och infrastruktur runt digital marknadsföring.

– Vilket gör att man tenderar att glömma bort vikten av att ha ett riktigt kreativt, bra, budskap mot sina mottagare. Vi har de senaste 3–5 åren investerat så tungt i digitala processer att vi har glömt bort att vara kreativa. När du hittar din målgrupp är det ännu viktigare att inte faila i sitt budskap. Det gäller att ta kreativ höjd och nå fram i både hjärta och mage. 

 

Anna Albinssons 3 tips för att hitta rätt målgrupp online

1. Få koll på din data. Säkerställ att du vet tillräckligt mycket om dina kunder och se till att hålla din data uppdaterad.

2. Nöj dig inte med en datakälla i ditt målgruppsarbete, kombinera online- med offlinedata för att träffa rätt.

3. Lägg ännu mer tid på kreativitet och att hitta rätt budskap utifrån din data för att belysa fördelarna med din produkt till din målgrupp.

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

NovusBisnode

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.