Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Om 50 år – fler döda än levande på Facebook

Publicerad: 24 Juli 2019, 08:18

Forskaren: ”Deras nuvarande affärsmodell fungerar inte för en ökande grad av döda användare”.

Foto: Wikimedia/ Janne Næss

Konsekvensen av att ha över två miljarder användare – om ett halvt sekel kan techplattformen vara en digital kyrkogård.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Facebook kom till världen 2004 och har sedan dess blivit en del av över två miljarder människors liv. En konsekvens av det stora antalet användare, är att allt fler profiler tillhör döda människor.

Om Facebook slutar växa kommer plattformen om 50 år att bestå av fler döda än levande, enligt forskaren Carl Öhman, som doktorerar på Oxford Internet Institute, och står bakom studien ”Are the dead taking over Facebook”.

Om ett halvt sekel består Facebook av 1,4 miljarder döda profiler, har han räknat ut. Och det är bara om Facebook inte fortsätter växa. Fortsätter bolagets expansion i nuvarande takt kommer Facebook att ha 4,9 miljarder döda år 2100.

Hur Facebooks annonsaffär utvecklas om Carl Öhman har rätt, kan man fråga sig. 

– De tjänar pengar på riktad reklam, och döda människor är ju inte konsumenter. Deras nuvarande affärsmodell fungerar inte för en ökande grad av döda användare, säger han till SVT.

Han tror dock att även döda personer på plattformen kan vara värda pengar, genom utvecklandet av sofistikerade sätt att sörja de döda på Facebook.

Carl Öhman pekar på att Facebooks data har ett unikt historiskt värde, men att det har sina utmaningar att hantera den.

– Dels är det en etisk fråga, hur kan de dödas integritet skyddas, men också en historisk fråga: Det vore oerhört tråkigt om vi bestämde oss för att förstöra den här närhistoriska skatten bara för att vi inte kunde hitta en lämplig server för den, en lämplig ägare, säger han till SVT.

Han ser faror i att aktören som äger historien om 2000-talet är en kommersiell jätte. Aldrig har så mycket historisk data koncentrerats till så få aktörer som nu, menar han.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.