Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Ökade intäkter för Readly – men förlusterna växer

Publicerad: 7 maj 2021, 10:22

Readlys intäkter ökade under första kvartalet – samtidigt tilltog förlusterna.

Foto: Readly

Readly, en app och plattform som samlar magasin digitalt, redovisar intäktsökningar för årets första kvartal. Samtidigt ökade förlusterna till -56,9 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Readly

Antalet fullt betalande prenumeranter ökade med 36,8 procent till 397 071 vid utgången av första kvartalet, framgår det av ett pressmeddelande som summerar Readlys kvartalsredovisning. Det kan jämföras med 290 156 prenumeranter i första kvartalet 2020. 

– Den starka utvecklingen drevs främst av framgångsrika partnersamarbeten och optimering av våra marknadsföringskanaler, säger vd:n Maria Hedengren i pressmeddelandet.

Omsättningen steg (jämfört med Q1 2020) med 32 procent till 101,9 miljoner kronor, medan bruttoresultatet ökade med 34,4 procent till 33,9 miljoner kronor (25,2), motsvarande en bruttomarginal på 33,2 procent (32,7).

Samtidigt sjönk rörelseresultatet till -56,9 miljoner kronor (-37,8). Det motsvarar en rörelsemarginal på -55,9 procent (-49,0).

 

Readlys Q1 – 2021

Totala intäkter: 101,9 (77,2) MSEK, motsvarande en ökning om 32,0 procent.

 

Antalet fullt betalande prenumeranter: 397 071 (290 156) vid utgången av kvartalet.

 

Bruttoresultatet: +34,4 procent till 33,9 (25,2) miljoner kronor, motsvarande en bruttomarginal på 33,2 (32,7) procent.

 

Rörelseresultatet: -56,9 (-37,8) MSEK, motsvarande en rörelsemarginal om -55,9 (-49,0) procent.

 

Resultat per aktie: -1,6 (-1,3) SEK, före och efter utspädning.

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Readly

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.