Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Digitalt presenteras av:

Ökad interaktion ska lyfta läsplattan

Interaktiva annonser och starkare koppling till sociala medier ska öka betalningsviljan för läsplattornas appar.


Publicerad 2011-03-15 12:51

Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Dela artikeln:

Studenterna Anna Kvernplassen och Tora Jansson från KTH har i sina examensarbeten undersökt hur läs- och surfplattornas framtid ser ut i Sverige.

Resultaten visar bland annat att en större integration av sociala medier i läsplattetidningar leder till en ökad vilja att betala för innehållet från användarna.

– De som i dagsläget har läsplattor är starka användare av sociala medier. Där handlar mycket om delbarheten via facebook och twitter, säger Anna Kvernplassen.

Hon fortsätter:

– Värdet för produkterna ökar när användarna kan dela med sig av innehållet till vänner.

Tora Jansson har fokuserat på hur användarna ser på annonseringen i läsplattorna. Hon menar att det finns ett behov av ökat annonsörssamarbete för att bättre tilltala användarna.

– Om en researrangör vill marknadsföra en resa till Madeira så kan de ha samarbeten med lokala annonsörer där man går ett steg in i annonsen och visar upp hotell och restauranger, säger Tora Jansson.

Resultaten visar även att användarna föredrar annonser som de själva kan utforska direkt i applikationen istället för att behöva surfa ut på nätet.

– Navigeringen i annonserna måste göras tydligare. Det är den sortens annonser som användarna föredrar i dagsläget, säger Tora Jansson.

Forskningen har skett i samarbete med organisationen Tidningsutgivarna.

Enligt en Sifo-undersökning, som gjorts på uppdrag av TU, har det hittils sålts 171 000 Ipads i Sverige.

Stephan Drenzel

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.