Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Offlinedata ska hjälpa annonsörer i Snapchat

Nu blir det möjligt för annonsörer i Snapchat att målgruppsanpassa annonser med hjälp av data från offlineköp.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 20 Januari 2017, 08:38
Uppdaterad: 20 Januari 2017, 09:35

Ämnen i artikeln:

SnapchatGoogleFacebookTwitter

Det här är första gången som Snapchat tillåter tredjeparts-data som hjälp till annonsstyrning. Google, Facebook och Twitter har däremot länge erbjudit detta. Bild: Snapchat

Snapchat börjar sakta men säkert lika sina konkurrenter allt mer – i alla fall när det kommer till möjligheterna att målgruppsstrya annonsering med hjälp av avacerad data.

Snap Inc, Snapchats moderbolag, har nu slutit avtal med Oracle Data Cloud, tidigare känt som Datalogix, som ska hjälpa annonsörer att använda data från offline-köp i Snapchat. Det skriver Wall Street Journal.

Det nya partnerskapet ska också möjliggöra för marknadsförare att få reda på huruvida kampanjer i Snapchat resulterar i verkliga köp.

Det här är första gången som Snapchat tillåter tredjeparts-data som hjälp till annonsstyrning. Google, Facebook och Twitter har däremot länge erbjudit detta.

Snapchat har tidigare anklagats för att vara alldeles för långsamma med att bygga annonsteknologi och göra möjligheter till målgruppsstyring till en del av appen. Under de senaste två åren har man dock skyndsamt byggt upp en digital infrastruktur för annonsering, kanske framför allt med Snap Inc:s planerade börsintroduktion i åtanke.

Snapchats annonsplattform, som inkluderar format som bland annat Snap Ads och Lenses, har ännu inte lanserats i Sverige. Enligt uppgift kommer dock detta att ske under första kvartalet 2017.

Lanseringen av annonsplattformen skulle öppna betydande möjligheter för annonsörer att nå den attraktiva unga målgruppen i Sverige. Enligt senaste "Svenskarna och internet" använder hela 92 procent av de svenska gymnasietjejerna Snapchat dagligen. Den sammantagna siffran bland 16-25-åringarna ligger på 58 procent.

I senaste numret av Dagens Media bjuds på en stor Snapchat-special, med case, experttips och framtidsspaningar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.