Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 13 Februari 2015, 07:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:13
President Obama ville få fler att ansluta sig till sjukvårdsförsäkringen, du kan aldrig gissa vad som hände sen...
Native advertising, sponsrat innehåll och samarbeten mellan företag och publicister. Medievärldens aktörer söker med ljus och lykta efter nya intäkter – och annonsörer vill ta till allt mer oortodoxa grepp för att nå ut.
Nu bryter USA:s president Barack Obama ny mark. Han säljer sig själv som klickbete till Buzzfeed, i utbyte mot en länk.
Det var vid 18-tiden under torsdagen, lokal tid, som Buzzfeed publicerade klippet med rubriken ”Things Everybody Does But Doesn’t Talk About, Featuring President Obama”.
I klippet syns världens mäktigaste man göra roliga miner i sin ensamhet framför spegeln och försöka hitta den perfekta vinkeln med en selfie-pinne. Allt korsklipps med en "vanlig" människa, som gör liknande saker.
Klippet har i skrivande stund 18,8 miljoner visningar i Facebooks spelare.
Så vad har Buzzfeed fått göra för att få ett av världens förmodligen bästa klickbeten på kroken?
Enligt sajten har Barack Obama krävt en sak som betalning: en länk.
”How did we get Obama to use a selfie stick? Oh, because he wants you to go to https://www.healthcare.gov/”, skriver Buzzfeed.
Det är den federala regeringens portal för sjukvårdsförsäkringen, som lanserades hösten 2013 efter införandet av ”Obamacare” – och då led av omfattande tekniska problem.
Sjukvårdsreformen är ett av Obamas stora prestigeprojekt, och Vita Huset behöver få fler unga att ansluta sig. I videon syns Obama öva framför spegeln på sitt budskap och på hur man egentligen uttalar ordet februari.
– I många fall kan du få sjukvårdsförsäkring för mindre än 100 dollar i månaden. Gå bara till healthcare.gov för att anmäla dig, säger han.
Söndagen den 15 februari är sista dagen för de amerikaner som saknar sjukförsäkring att anmäla sig för att få försäkringsskydd för 2015. Enligt Adweek är klippet ett resultat av ett samarbete mellan Vita Huset och Buzzfeed Motion Pictures. Arbetet påbörjades för fyra månader sedan.
Under gårdagskvällen och natten har klippet spridits snabbt, och tidningar världen över har uppmärksammat tilltaget.
People kallar klippet ”hilarious”, Washington Post konstaterar att flera brittiska papperstidningar har bilder ur klippet på sin förstasida medan Politico skriver att sajter som Buzzfeed ”erbjuder en bra möjlighet att visa hur ’cool’ Obama är” för unga, samtidigt som Buzzfeed får klick och politisk legitimitet.
Buzzfeed har även publicerat en längre intervju med Obama, gjord av chefredaktören Ben Smith. Där avhandlas mer klassiska frågor för en president, såsom utrikespolitik.
SE OBAMAS REKLAMFILM HÄR:
<div id="fb-root"></div> <script>(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/sv_SE/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));</script><div class="fb-post" data-href="https://www.facebook.com/BuzzFeed/posts/10153162162195329" data-width="466"><div class="fb-xfbml-parse-ignore"><a href="https://www.facebook.com/BuzzFeed/posts/10153162162195329">Inlägg</a> av <a href="https://www.facebook.com/BuzzFeed">BuzzFeed</a>.</div></div>
Erik Wisterberg