Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Obama lovar öppnare presidentskap

Publicerad: 22 Januari 2009, 09:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

1,8 miljoner människor fanns på plats i Washington i tisdags för att se installationen av Barack Obama. Över tio gånger fler följde presidentbytet på CNN.com.


CNN.com:s samarbetet med Facebook gjorde att kanalens tidigare rekord med 5,3 miljoner visade klipp på en dag raderades. Under tisdagen visades 21,3 miljoner klipp på sajten enligt Omniture Sitecatalyst. Som mest skickade CNN ut 1,3 miljoner videoströmmar samtidigt. Enligt Adage hade CNN och Facebook problem att alla in kom in på sajten när trycket var som störst, ett problem som även uppmärksammats på flera bloggar i Sverige.

Den mest sedda filmen på Youtubedär presidenten svärs in som USA:s president hade vid torsdag lunch 2,3 miljoner visningar. Barack Obamas egna kanal på Youtube, som skapades i september 2006, hade vid samma tidpunkt genererat 20,6 miljoner visningar.

Även bland mikrobloggarna har den nya presidenten haft framgångar. Fler än 168.000 användare följer Barack Obamas flöde på Twitter.

Barack Obama har fått stor uppmärksamhet för att ha gjort ett mycket effektivt kampanjarbete där nätet och framför allt sociala medier varit centrala. Enligt Wired har Barack Obama tidigare lovat att med hjälp av sociala medier bli mer transparent än sina föregångare även efter att han blivit tillsatt. Möten ska strömmas direkt på nätet och han säger sig vilja använda både bloggar och wikis i sitt arbete.

Men Barack Obamas tillträdande var även en framgång för traditionell tv. Enligt Adage var ceremonin antagligen det mest sedda tv-programmet i USA historia, inklusive Super Bowl. Bland annonsörerna pekar Adage ut Starbucks reklam som sändes på CNN.com precis efter att presidenten lämnade scenen. I Sverige sågs TV4:s sändning av 455.000 tittare enligt MMS.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.