Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Nytt verktyg för att mäta snack i sociala medier

Publicerad: 29 September 2015, 04:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Falcon Social släpper skandinavisk version av sitt analysverktyg.


Verktyget som samlar in stora mängder data från sociala medier och bloggar för att sedan tolka attityder och känslor har tidigare bara kunnat analysera engelska.

Ett samarbete mellan danska företaget Falcon Social och amerikanska Lexalytics har nu möjliggjort för verktyget att även tolka svenska, norska och danska.

– Allt mer konversation kring varumärken förs på sociala medier, vilket gör den här typen av verktyg nödvändiga. Just det här bygger på ett väldigt komplext system och inget har kunnat göra analys i så stor skala förut, säger Jess Alfredsen, dataingenjör på Falcon Social, till Dagens Media.

Verktyget kan mäta genomslag i sociala medier vid exempelvis kampanjer, men också ta tempen på samtiden i och med att det scannar av om det som skrivs är positivt, negativt eller neutralt.

Falcon Social förväntar sig att den nya datatekniken kommer att väcka intresse hos marknadsavdelningar.

– Det möjliggör för företag att få nya insikter genom samtal som förs på sociala medier. Det i sin tur gör det lättare att se övergripande trender, säger Jess Alfredsen.

Falcon Social är den enda leverantören i Skandinavien på området och det skandinaviska språkstödet blev tillgängligt igår.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.