Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Nytt rekord: 10 miljoner streamingabonnemang i Norden

Streaming fortsätter sin starka tillväxtresa i Norden. Över hälften av alla hushåll har våren 2019 ett streamingabonnemang.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 27 Maj 2019, 11:23

Ämnen i artikeln:

streamingMediavision

52 procent av alla hushåll i Norden betalar för en streamingtjänst.

Foto: Janne Næss

Sammantaget finns nu ungefär 10 miljoner streamingabonnemang i Norden fördelat på 5,8 miljoner betalande hushåll. Det är en 16 procentig ökning jämfört med förra året, och innebär att 800 000 fler hushåll nu har en SVOD-tjänst.

Ökningen innebär att över hälften av alla hushåll i Norden, 52 procent,  betalar för en streamingprenumeration idag.

Utvecklingen drivs både av hushållen som vill ha fler abonnemang och aktörerna som erbjuder fler sorters paket. Det blir till exempel  vanligare att telekomoperatörer paketerar streaming tillsammans med traditionell tv och bredband, och operatörernas försäljning av streaming har fördubblats i hela Norden jämfört med våren 2018. 

- Omsättningen på streamingmarknaden växer starkt i alla nordiska länder, framförallt på grund av stacking-fenomenet, det vill säga att hushållen skaffar fler abonnemang. Denna utveckling är också ett tecken på att onlinevideo rör sig mot större mognad, kommenterar Mediavisions vd Marie Nilsson.

Hon fortsätter:

– Vi vet att flera nya tjänster kommer att släppas i Norden 2019 och 2020. Detta gör att Mediavision förutspår en fortsatt stark marknadstillväxt och att hushållen successivt kommer att lägga mer pengar på streaming. För konsumenterna har det blivit allt tydligare att det bästa och mest attraktiva innehållet idag finns i dessa tjänster, avslutar hon.

Ämnen i artikeln:

streamingMediavision

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.