Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

”Nytt nyhetsbeteende en demokratifråga”

Svenskarna, särskilt ungdomar, ägnar allt mindre tid åt traditionella nyheter.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 28 Maj 2010, 09:12
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:49

Ämnen i artikeln:

Omnicom

Istället för nyheter på tv och i dagstidningar får allt fler sina nyhetsuppdateringar från webben. Då i form av korta notiser på mediesajter eller som åsikter i bloggar. Det visar Nordicoms Mediebarometer för 2009, den 30:e i ordningen.

Mest minskas ungdomars tittande av nyhetsprogram på tv.

”Detta mer fragmentariska tillägnande av nyheter där värderingen av

källor ofta lämnas till den enskilde användaren ställer viktiga frågor om journalistikens roll i offentligheten utifrån ett demokratiperspektiv”, är den slutsats som Nordicom drar om undersökningen.

Trots minskningen av nyhetstittandet är tv alltjämt det populäraste medieslaget. Utom för åldersgruppen 15-24 som ägnar mer på nätet än framför tv:n.

Mediebarometern visar även att pensionärerna blir allt flitigare på nätet. Idag är 34 procent av dem uppkopplade, och en femtedel av dessa besöker en dagstidningssajt varje dag.

Sedan Nordicom, som hör till Göteborgs universitet, började med Mediebarometern 1979 har tiden vi lägger på medier ökat med 40 minuter per dag. 2009 spenderade genomsnittssvensken 6 timmar per dag på medier.

Ämnen i artikeln:

Omnicom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.