Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

”Nytt nyhetsbeteende en demokratifråga”

Publicerad: 28 Maj 2010, 09:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Svenskarna, särskilt ungdomar, ägnar allt mindre tid åt traditionella nyheter.


Ämnen i artikeln:

Omnicom

Istället för nyheter på tv och i dagstidningar får allt fler sina nyhetsuppdateringar från webben. Då i form av korta notiser på mediesajter eller som åsikter i bloggar. Det visar Nordicoms Mediebarometer för 2009, den 30:e i ordningen.

Mest minskas ungdomars tittande av nyhetsprogram på tv.

”Detta mer fragmentariska tillägnande av nyheter där värderingen av

källor ofta lämnas till den enskilde användaren ställer viktiga frågor om journalistikens roll i offentligheten utifrån ett demokratiperspektiv”, är den slutsats som Nordicom drar om undersökningen.

Trots minskningen av nyhetstittandet är tv alltjämt det populäraste medieslaget. Utom för åldersgruppen 15-24 som ägnar mer på nätet än framför tv:n.

Mediebarometern visar även att pensionärerna blir allt flitigare på nätet. Idag är 34 procent av dem uppkopplade, och en femtedel av dessa besöker en dagstidningssajt varje dag.

Sedan Nordicom, som hör till Göteborgs universitet, började med Mediebarometern 1979 har tiden vi lägger på medier ökat med 40 minuter per dag. 2009 spenderade genomsnittssvensken 6 timmar per dag på medier.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Omnicom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev