Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

”Nyhetsundvikare har förlamat medierna”

Publicerad: 3 Juli 2015, 04:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:56

Att digitaliseringen och i förlängningen nyhetsundvikande leder till mediernas undergång är en sanning med modifikation, fick besökarna lära sig hos Hej Digitalt.


Ämnen i artikeln:

Almedalen

Anta inte att du vet hur människor konsumerar medier. Det var budskapet under Hej Digitals seminarium ”Medieforskningen idag – vad saknas?”

Seminariet, som leddes av Hej Digitalts Brit Stakston, tog sin utgångspunkt i begreppet ”nyhetsundvikare” och antagandet att den yngre generationen undviker nyheter.

Men det är ett problematiskt begrepp menade Katarina Graffman, medieforskare på Inculture.

– Man ser de unga som nyhetsundvikare eftersom man inte förstår deras kontext och deras synvinkel när man försöker hitta en förklaring till varför saker inte fungerar som de gjort tidigare, sade hon.

– För 20-30 år sedan konsumerade man nyheter via tidningen på morgonen och tv på kvällen. Det fanns ett fåtal tillfällen för nyhetskonsumtion. Idag är tillfällena oändliga och unga tar också till sig nyheter kontinuerligt.

Många ungdomar tar inte till sig nyheter via traditionella medier, utan via personer som anses trovärdiga – så kallade fyrtorn.

Enligt en undersökning från Novus är det som skiljer 18-29-åringarnas nyhetskonsumtion från den övriga allmänhetens att de i större utsträckning använder Facebook som nyhetsförmedlare. Dessutom anser 30 procent av 18-29-åringarna att de konsumerar mer nyheter idag än tidigare.

– Problemet är det här begreppet nyhetsundvikare har förlamat medierna och man ser inte möjligheterna i relation till det. Istället presenteras det som en domedagsprofetia, sade Brit Stakston.

Torbjörn Sjöström, vd på Novus, drog paralleller till att vi både slutat köpa fysiska skivor och slutat hyra och dvd:er.

– Man blandar ihop distributionsformen med innehållet. Den digitala affären kanske inte är lika stor, men det finns en betalningsvilja – jag skulle tro att alla här betalar för Spotify, sade han.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Almedalen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.