Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Nya verkstadsplattformen Lasingoo ska underlätta vid bokning av bil-service

Publicerad: 4 Maj 2015, 12:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:02

Lasingoo samlar bilverkstäder under samma tak och låter konsumenterna betygsätta dem.


Genom den nya verkstadsplattformen Lasingoo ska konsumenter kunna jämföra vad olika verkstäder tar för bland annat service och oljebyten. Bakom tjänsten står AD Bildelar, Autoexperten, Bosch Car Service, Hedin Bil, OKQ8 och Mekonomen Group.

– Jag brukar jämföra bilservice med ett tandläkarbesök. Det blir ofta en obehaglig överraskning när man kommer dit eftersom man inte har vetat vad det kommer att kosta. Nu har vi gjort det möjligt att ge konsumenten kunskap om det tidigt, säger Malin Landberg, vd på Lasingoo, till Dagens Media.

En betaversion av sajten lanserades, enligt Malin Landberg, i höstas men nu finns tjänsten alltså tillgänglig för alla. Som en start på marknadsföringen genomför Lasingoo nu en sponsringskampanj under ishockey-VM.

– Det är en folkfest och en stor del av vår målgrupp tittar på det. Sedan kommer vi också gå ut och marknadsföra oss via radio och göra en satsning digitalt, säger Malin Landberg.

Plattformen kan jämföras med sajter som hotels.com och samlar flera verkstäder och kundomdömen under ett och samma tak. Bokningarna av verkstäderna kan också ske direkt via sajten.

– Innan vi drog igång så gjorde vi en undersökning där vi tittade på vad konsumenterna vill ha. Drygt 53 procent av alla tillfrågade upp till 30 år föredrar att boka service på nätet. Traditionellt har man framförallt ringt, men nu har det hänt något, säger Malin Landberg.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.