Digitalt
Nya siffror visar Tiktoks framfart i Sverige
Publicerad: 15 februari 2021, 12:33
2,7 miljoner använder Tiktok månadsvis i Sverige. Foto: Getty Images/Pixabay
Användarantalet har ökat med 8 procent i Sverige, visar siffror som Dagens Media har tagit del av.
Ämnen i artikeln:
TiktokTiktok har nu nått 2,7 miljoner månatliga aktiva användare (monthly active users, MAU) i Sverige. Det enligt statistik som Dagens Media har tagit del av. Det innebär en ökning på 8 procent från i slutet av oktober 2020.
Siffrorna visar att användarantalet är klart störst i Sverige. I Danmark och Finland ligger MAU på 1,1 miljoner, medan Tiktok har 1,4 miljoner månatliga aktiva användare i Norge. För Danmark innebär det en ökning på 3 procent, en ökning på 4 procent i Norge och en ökning på 10 procent i Finland.
Just nu pågår en satsning från Tiktoks sida för att kommersialisera appen i Norden. Som Dagens Media tidigare har berättat är ett Stockholmsbaserat Norden-kontor för Tiktok under uppbyggnad.
LÄS MER: Så utnyttjar annonsörer Tiktok på bästa sätt
Liv Sandberg rekryterades till rollen som managing director, global business solutions på Tiktok Norden i december 2020.
Sedan dess har även Rebecca Kortenius utsetts till brand partnerships manager. Linnea Johansson har utsetts till agency partnership manager och Emma Lundgren har rekryterats till rollen som agency partnerships lead, vilket Resumé rapporterat om tidigare.
Dagens Media har vid upprepade tillfällen sökt Tiktok för vidare kommentarer angående planerna och strategin för Norden-kontoret. De har dock inte velat kommentera saken närmare.
I förra veckan stod det även klart att Tiktok går in som sponsor och officiell partner för fotbolls-EM.