Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Nya siffror: Expressen etta på Facebook

Publicerad: 4 Januari 2017, 09:34
Uppdaterad: 28 November 2017, 14:31

Efter turerna mellan Aftonbladet och Expressen kommer nu färska siffor på att Expressen dominerar på Facebook: "En förklaring till att vi ökar direkttrafiken och vinner marknadsandelar".


Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladetKia Index

Resultatet från en sammanställning av Newswhip visar att Expressen engagerade mest på Facebook av alla mediehus i Norden under helåret 2016.

– Facebook är den största sociala medier-plattformen och vi ser en direkt koppling mellan ökad räckvidd och ökat engagemang på Facebook, samt en motsvarande ökning av direkttrafiken till Expressens egna plattformar, säger chefredaktör Thomas Mattsson, i ett pressmeddelande.

Under 2016 fick Expressen flest kommentarer och reaktioner på Facebook. Vad gäller delningar placerade sig Newsner på förstaplatsen och Expressen tvåa. Sammanlagt hade Expressen 17,7 miljoner engagemang och konkurrenten Aftonbladet 12,1 miljoner.

– Expressens starka närvaro i sociala medier är en förklaring till att vi ökar direkttrafiken och vinner marknadsandelar både mobilt och på desktop. I vår organisation finns en stor kompetens, och ett bra samarbete mellan redaktion och analys, som gör att jag tror att vi kommer fortsätta att öka under 2017, kommenterar Thomas Mattsson.

Det har rådit delade meningar mellan Aftonbladet och Expressen om hur det egentligen ligger till med fördelningen av marknadsandelar.

Det började med beskedet att Schibsted lämnade den officiella valutan på nätet, KIA-index, och fortsatte med Expressens markering mot Aftonbladet efter sortin.

Expressen skickade ut ett pressmeddelande där man, med anledningen av uppmärksamheten om Kia-index och om hur marknadsandelarna mellan kvällstidningarna egentligen fördelar sig, ville "klargöra" hur de förhåller sig enligt de offentligt redovisade och branschgemensamma mätningarna.

I pressutskicket ansåg man från Expressens håll att årets statistik, hämtat från både Orvesto Internet och Kia-index, indikerade att Expressen fortsätter att öka marknadsandelarna mot Aftonbladet.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.