Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Nya riktlinjer för digitala publiceringar

Publicerad: 27 Februari 2017, 09:06
Uppdaterad: 27 Februari 2017, 09:26

Sofia Wadensjö Karén, styrelseordförande i Utgivarna. Foto: Tidningen VI

Utgivarnas styrelseordförande Sofia Wadensjö Karén: ”Det blir viktigare och viktigare att vi särskiljer åsikter från nyheter”.


Ämnen i artikeln:

Utgivarnadigitalt

Utgivarna lanserar nya riktlinjer för digitala publiceringar. I en tid då man konsumerar journalistik på nya sätt, måste man tydligare förklara vilken typ av publicering det handlar om, skriver utgivarna i ett pressmeddelande.

– Det blir bara viktigare och viktigare att vi särskiljer åsikter från nyheter – även digitalt, säger Sofia Wadensjö Karén, styrelseordförande i Utgivarna.

Att förtroendet för medierna minskar är en av vår tids stora frågor, menar Utgivarna. När föreställningar om att medierna mörkar, och det råder okunskap kring journalistiska överväganden – som nyhetsvärdering och medieetik, krävs ett förtydligande kring vilken typ av publicering det handlar om, skriver intresseorganisationen.

Utgivarnas styrelse skriver: ”I dag följer många nyhetsflödet digitalt. Utan att ha sökt upp en specifik avsändare tar läsaren del av publiceringar – helt i avsaknad av tydlig kontext. På nätet ser allt nästan likadant ut. Nyhetsrapportering eller ledartext? Debattinlägg eller analys? Därför måste publicisterna bli bättre på att tydliggöra skillnaden mellan åsikter och nyheter.  Och vara tydliga med när materialet publicerades och vilken typ av publicering det handlar det om.”

Utgivarna pekar på fyra punkter som kan bidra till tydlighet och transparens:

• Att tydliggöra publiceringsdatum när en gammal artikel eller ett inslag sprids på nytt.

• Vilken typ av innehåll det handlar om – och vad det innebär.

• När behov finns även lägga till en förklaring om hur arbetet med reportaget gått till och vilka publicistiska överväganden som gjorts.

• Hur de medieetiska systemen fungerar och hur man anmäler en publicering.

– När publiken möter journalistik i digitala kanaler är den ju ofta helt tagen ur sitt sammanhang. Då är det svårt att avgöra vilken typ av material det är. Nyheter, debatt eller kanske en nyhetskommentar? Genom ökad tydlighet ökar vi förtroendet för journalistik, säger Sofia Wadensjö Karén och fortsätter:

– Det är därför glädjande att hela mediebranschen nu har samlats och ställt sig bakom de här rekommendationerna. Vi har alltför länge haft ett ”inifrån och ut”-perspektiv kring digitala publiceringar. Nu gör vi något åt det.

Utgivarna är en intresseorganisation för publicistiska medieföretag i Sverige – som slår vakt om det svenska publicistiska oberoendet. Medlemmarna är TU - Medier i Sverige, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Television, Sveriges Radio, UR och TV4-gruppen.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Utgivarnadigitalt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev