Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Nya MSN – så påverkas annonsörerna

Publicerad: 10 September 2014, 10:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

Microsoft bygger om webbportalen MSN. Flera svenska publicister bidrar med innehåll.


Ämnen i artikeln:

Microsoft

Microsofts webbportal MSN byggs om i grunden och blir helt molnbaserad och mobilanpassad.

Tidigare har det spekulerats om att sajten skulle säljas eller läggas ner, men nu väljer Microsoft istället att modernisera och utveckla. Enligt bolaget är omgörningen den största satsningen på MSN på 20 år.

I veckan presenterades en förhandsvisning på det nya utseendet och funktionerna, men det släpptes ingen information om när sajten lanseras.

Nya MSN blir mer personlig med egna inställningar och tillgång till Microsofttjänster som Outlook, Office och Skype, men även externa tjänster som Facebook och Twitter.

Dessutom har Microsoft tecknat avtal med över 1 000 redaktionella innehållsleverantörer som ska bidra med material till sajten, däribland CNN, New York Times och The Guardian.

Även svenska publicister ingår, men Microsoft vill ännu inte säga vilka de är.

– Vi kommer att ha partners från alla stora publicister i Sverige men måste få be att återkomma närmare lanseringen med exakta titlar, säger Microsoft Advertisings Sverigechef Rikard Bildsten till Dagens Media.

Microsoft meddelar inte heller när den nya sajten lanseras.

I dag når MSN i Sverige 2,6 miljoner personer enligt Microsoft som hänvisar till Comscore. Budskapet till annonsörerna är att nya MSN ger möjligheter att komma närmare publiken, i en miljö med mer premiuminnehåll än tidigare.

– Nya MSN gör det möjligt för annonsörer att följa en konsument genom dennes resa under dagen. Premiuminnehåll i kombination med produktivitetsverktyg över flera skärmar ger också nya möjligheter kommunicera med kunderna på ett meningsfullt sätt, säger Microsoft Advertisings Sverigechef Rikard Bildsten.

– Samtidigt har vi behållit en enkel process för att köpa en kampanj på MSN. Ett köp av en viss publik ska vara enkelt, oavsett om det sker på flera olika plattformar.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Microsoft

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev