Digitalt presenteras av:

Nya medierna – gratis för läsarna

NYÅRSKRÖNIKA DEL 2 AV 15. Flera digitala medieprojekt föddes i år. En sak förenar dem: de vill inte ta betalt för journalistiken av läsarna.

Minns ni när alla skapade betalväggar? 2013 utnämndes av Dagens Media till betalväggens år. Sett till de nya medier som sett dagens ljus under 2015 tycks modellen nu vara gratis. Borta är tanken att läsarna ska betala direkt för journalistiken.

  • Kit, som Bonnier har pumpat in 50 miljoner kronor i, har inga planer på att ta betalt av läsarna. Istället ska annonser och native-samarbeten hålla sajten flytande. Första kunden: Harper Collins, som marknadsförde en kokbok om bacon – med badande grisar på Bahamas.

I en intervju med Dagens Media i våras hävdade Fredrik Strömberg, en av Kits grundare, att betalmodellen inte fungerar för innehåll som ska spridas vidare av läsarna.

– Varför skulle vi ta betalt när det uppenbarligen inte fungerar, sade han då.

  • Blank Spot Project hämtar finansieringen från dess medlemmar (och finansmannen Sven Hagströmer). Slutresultatet, själva reportagen, är gratis för alla att läsa.
  • Startupsajten Breakit, startad av DI-avhopparna Stefan Lundell och Olle Aronsson, pumpar ut nyheterna gratis. Sajten fick i maj konkurrens av DI:s motdrag: DI Digital, en del av Dagens Industri som tycks vara undantagen från tidningens mjuka betalvägg.
  • I Stockholm råder sedan början av året ett fullskaligt gratistidningskrig mellan Direktpress och Segulah-ägda Mitt i. Direktpress gick från 16 till 29 titlar i Stockholmsområdet i början av året och har även sjösatt det nya digitala navet stockholmdirekt.se. Två nya titlar startas nu inför 2016.

Erik Wisterberg

Publicerad 2015-12-18 13.20Uppdaterad 2015-12-18 13.21

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: