Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

”Nya Facebook kräver mer av annonsörerna”

Publicerad: 1 Mars 2012, 12:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:31

Även företag och organisationers Facebooksidor får den nya funktionen timeline. Det kommer att ställa högre krav på företagen att ha en långsiktig strategi för sin Facebooknärvaro, berättar Mediacoms Facebookspecialist Nore Torbiörnsson.


Ämnen i artikeln:

MediacomFacebook

Den nya designen gör det möjligt för företag och organisationer att jobba mer med bilder på sina sidor, och med hjälp av timeline-funktionen kan företagen bland annat jobba med storytelling.

– Man kan till exempel berätta sin företagshistoria på ett starkare sätt med mer engagerande innehåll och använda sidan mer i brandingsyfte än tidigare fanpages, säger Nore Torbiörnsson.

– Det  tror jag kommer att skapa större krav från fansen på att företagen har ett aktivt innehåll.

En annan förändring i den senaste Facebookuppdateringen är att företagens statusuppdateringar lättare kan lyftas ut direkt i annonser. Det gör att annonsörer kan agera snabbare när det händer saker i omvärlden som har påverkan på företaget.

Men samtidigt tillåter den nya uppdateringen färre tecken i annonserna. Istället för dagens 135 tecken visas nu bara 90 tecken ut.

– Då gäller det att snabbt få ut sin poäng och att jobba mer med bra bilder. Men vi ser att man får bättre engagemang och respons på pagepost-annonser än standardannonser.

Huruvida förändringarna kommer att locka fler annonsörer till Facebook vågar inte Nore Torbiörnsson sia om. Men han tror att när Facebook släpper annonslösningar som är bättre anpassade för mobilen så blir Facebook verkligen högaktuellt för annonsörerna.

– Det här är en första tendens till att komma in i mobilen.

På den amerikanska marknaden har Facebook även lanserat funktionen Offers, som Nore Torbiörnsson beskriver som en variant på Deals. Nu behöver dock inte besökarna checka in med hjälp av mobilen, utan man får erbjudandet via mejl.

– Det innebär att mindre aktörer kan utnyttja Offers direkt, utan att få godkänt av Facebook, eftersom alla som har en fanpage kan lägga ut ett erbjudande.

När Offers kommer till Sverige är dock inte känt.

– Men jag är övertygad om att det kommer i någon form.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MediacomFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.