Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Nya annonsregler inför amerikanska valet

Publicerad: 22 Oktober 2019, 06:22

Foto: Wikimedia Commons

Facebook uppdaterar sina regler kring politiska annonser, men fortfarande väcker reglerna kritik.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Sedan det efter det amerikanska valet 2016 kom fram att ryska aktörer försökt att påverka det amerikanska valet har Facebook arbetat hårt med att ta fram verktyg för att förhindra liknande påverkanskampanjer i val framöver. 

Facebook använder sig exempelvis numera av tredjepartsaktörer för att faktakolla det som skrivs och sprids på plattformen. 

I ett tal i slutet av september under Atlantic festival sade Nick Clegg, vp of global affairs and communications, på Facebook dock att man inte kommer faktakolla politiker. Den huvudsakliga anledning är att Facebook som enskilt privat bolag inte anser att de ska verka som en självutnämnd domare för det politiker säger. 

Regeln har väckt kritik och för att visa på problemet med detta har presidentkandidaten Elizabeth Warren med flit publicerat felaktiga annonser på Facebook, skriver The Drum. Detta för att visa att ”när vinst ställs mot att skydda demokrati, väljer Facebook vinst”. 

Den 21 oktober presenterade Facebook steg för att förhindra desinformation och sätt att kontrollera politiska annonser, dock utan att ta på sig att ta bort politiska annonser med falska påståenden. 

Facebook uppdaterar sitt annonsbibliotek för att göra det mer transparent, samtidigt rullar de ut en funktion som gör det möjligt för användare att spåra amerikanska presidentkandidateras annonser bättre. Funktionen visar dessutom annonsinvesteringar på regional och statlig nivå. 

Dessutom måste politiker uppge ett regerings-ID och bevisa sin geografiska plats om de vill köra en politisk annons eller starta en Facebooksida.  

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.