Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Ny valuta ska mäta engagemang

Publicerad: 24 November 2015, 11:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Analysföretaget Ezyinsights tar fram en valuta för att mäta hur stort engagemang medieföretagen skapar i sociala medier.


Ezyinsights nya verktyg So Me Index analyserar data från Facebook, Linkedin, Twitter och Pinterest för att ge en bild av hur människor konsumerar nyheter och innehåll. På så sätt ska medieföretagen kunna få bättre koll, utöver sidvisningar och besök, på vilket innehåll som folk faktiskt läser och delar på nätet.

Första landet ut är Sverige, sedan ska So Me Index släppas på fler marknader.

– Vi ser en mycket stark korrelation mellan engagemang på sociala medier och trafiken på webben. Med denna statistik kan mediehus se vad som är på gång i ett kontinuerligt föränderligt medielandskap. Och marknadsförare och annonsförsäljare kan använda statistiken som stöd vid köp och sälj av annonplats, skriver Ezyinsights dataspecialist Steve El-Sharawy, i ett mejl till Dagens Media.

Han fortsätter:

– Då webbdatans pålitlighet hela tiden granskas, är So Me Index en alternativ, opartisk informationskälla – ett direkt resultat av hur verkliga människor agerar.

Ezyinsights har kunder som Schibsted, Bonnier och Metro, men även Dagens Media.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.