Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Ny undersökning: Det här bör svenska annonsörer undvika

Publicerad: 9 November 2015, 06:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:23

Svenskarna ogillar företag som annonserar på religösa sajter.


Ämnen i artikeln:

Widespace

Svenskar tycker att företag som annonserar på undermåliga webbsidor skadar sina varumärken och att det sämsta stället att annonsera på är sajter med religiöst, politiskt och sexuellt innehåll.

De som är mest negativa till annonsering på sajter med religiöst innehåll är de svenska männen, medan de svenska kvinnorna ogillar sexuellt innehåll mest.

Detta visar en ny undersökning om mobilannonsering som det tyska undersökningsinstitutet Interrogare genomfört i Sverige, Storbritannien, Frankrike och Tyskland på uppdrag av mobilannonsföretaget Widespace.

Interrogare har totalt intervjuat 800 smartmobilanvändare varav 200 är svenskar.

– Det som är intressant i undersökningen är att den visar att det går åt båda håll. Reklaminnehållet påverkar hur användarna uppfattar resten av innehållet och tvärt om. Det som är viktigt blir då är att fokusera på kvalitet på alla plan, säger Christophe Joyau Chief Partnerships Officer På Widescpace till Dagens Media.

På frågan om vad man anser är olämpliga sajter för ett känt varumärke att annonsera på svarar:

• Tre fjärdedelar (76,5%) av svenskarna sajter med extremt religiöst innehåll

• Knappt sju av tio (67,5%) sajter med extremt politiskt innehåll

• Knappt sju av tio (67%) sajter med sexuellt innehåll

• Hälften (50%) spel- och vadslagningssajter

• Nästan hälften (48%) sajter med alkoholrelaterat innehåll

• Fyra av tio (41,5%) skvallertidningars hemsidor

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Widespace

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.