Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Ny undersökning: Därför sprids falska nyheter

Vår dåliga uppmärksamhet i kombination med sociala mediers konstanta flöde av ny information ligger bakom spridningen av falska nyheter. Det visar en ny forskningsstudie.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 27 Juni 2017, 07:12
Uppdaterad: 27 Juni 2017, 10:39

Ämnen i artikeln:

BuzzfeedTUTwitter

Bild: Max Pixel

Att sociala medier-plattformar som Facebook utgör platser för falska nyheter att sprida sig världen över har varit vida omdebatterat, speciellt sedan det amerikanska presidentvalet förra hösten.

Flera undersökningar har påvisat problemet, bland annat en storskalig analys som genomfördes av Ipsos på uppdrag av  Buzzfeed, som visade att 75 procent av vuxna amerikaner går på fejkrubriker som de stöter på i sociala medier.

Även på svensk mark har spridningen av falska nyheter en påverkan – i mars släppte Tidningsutgivarna (TU) en studie som visade att åtta av tio vuxna upplever att fejknyheter i hög utsträckning påverkar våra uppfattningar om grundläggande fakta när det gäller aktuella frågor och händelser.

Samtidigt visar en undersökning från Pew Research Center att majoriteten av amerikanska vuxna får sina nyheter från just sociala medier.

Med det som bakgrund har en grupp forskare från Indiana University, Shanghai Intitute of Technology och Yahoo Reserach tagit sig an uppgiften att ta reda på varför fejknyheter får spridning online. Resultatet av studien publicerades igår i den vetenskapliga tidskriften Nature Human Behaviour. Det skriver The Verge.

Forskarna kom fram till är att det är vår begränsade förmåga till uppmärksamhet i kombination med det konstanta flöde av information som finns i sociala medier, som är boven i dramat.

Simulerade sociala nätverk

För att komma till den slutsatsen simulerade forskarteamet ett förenklat socialt nätverk, där virtuella användare fick ta del av ett informationsflöde liknande det på Twitter. Därefter undersökte man hur mycket uppmärksamhet användaren lade på varje inlägg i flödet.

Genom att göra detta för 100 000 olika inlägg i 20 olika simulerade nätverk, kom forskarna fram till att det generellt är inlägg med "hög kvalitet", som exempelvis vackra bilder och sanningsenlig information, som får bäst spridning i nätverken.

Men – om nätverket ständigt tas över av ny information kommer användarens begränsade uppmärksamhet skapa svårigheter att bedöma vilka inlägg som är kvalitativa och vilka som inte är det. Så för att de högkvalitativa inläggen ska få spridning, krävs det att mängden ny information är ganska låg, medan användarens uppmärksamhet måste vara ganska hög.

För att testa sin modell i den verkliga världen analyserade forskarteamet Twitterdata från 2014 och slog den samman med sina tidigare slutsatser. Forskarna skriver att det tillsammans skapade en skrämmande bild av internet som en plats där det "inte går att avfärda information baserat på kvalitet".

Ämnen i artikeln:

BuzzfeedTUTwitter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.