Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Ny Twitterregel sätter käppar i hjulet för annonsörer

Publicerad: 31 Augusti 2018, 06:12
Uppdaterad: 31 Augusti 2018, 06:21

Twitters senaste policyuppdatering kan komma att påverka annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Twitter

Twitter inför nya regler som begränsar publicisters möjlighet att publicera sponsrade twitterinlägg baserad på politiska frågor.

De nya reglerna är en konsekvens av hur aktörer med ont uppsåt försökt att påverka människor via sociala medier, något som har uppmärksammats stort sedan det amerikanska valet 2016. Än så länge införs de bara på den amerikanska marknaden.

Twitter bekräftar för The Drum att de nya reglerna även kan komma att påverka annonsörer.

– Varumärken kommer falla under de nya reglerna om de främjar innehåll som är specifik för den nya policyn, säger en talesperson från Twitter.

Enligt Twitters blogginlägg kan varumärken dock be om att få bli undantagna från reglerna genom att ansöka om ett slags certifikat.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Twitter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.