Digitalt presenteras av:

Ny Twitterregel sätter käppar i hjulet för annonsörer

Twitters senaste policyuppdatering kan komma att påverka annonsörer.

Twitter inför nya regler som begränsar publicisters möjlighet att publicera sponsrade twitterinlägg baserad på politiska frågor.

De nya reglerna är en konsekvens av hur aktörer med ont uppsåt försökt att påverka människor via sociala medier, något som har uppmärksammats stort sedan det amerikanska valet 2016. Än så länge införs de bara på den amerikanska marknaden.

Twitter bekräftar för The Drum att de nya reglerna även kan komma att påverka annonsörer.

– Varumärken kommer falla under de nya reglerna om de främjar innehåll som är specifik för den nya policyn, säger en talesperson från Twitter.

Enligt Twitters blogginlägg kan varumärken dock be om att få bli undantagna från reglerna genom att ansöka om ett slags certifikat.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-08-31 06.12Uppdaterad 2018-08-31 06.21

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: