Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Ny Twitterregel sätter käppar i hjulet för annonsörer

Twitters senaste policyuppdatering kan komma att påverka annonsörer.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 31 Augusti 2018, 06:12
Uppdaterad: 31 Augusti 2018, 06:21

Ämnen i artikeln:

Twitter

Twitter inför nya regler som begränsar publicisters möjlighet att publicera sponsrade twitterinlägg baserad på politiska frågor.

De nya reglerna är en konsekvens av hur aktörer med ont uppsåt försökt att påverka människor via sociala medier, något som har uppmärksammats stort sedan det amerikanska valet 2016. Än så länge införs de bara på den amerikanska marknaden.

Twitter bekräftar för The Drum att de nya reglerna även kan komma att påverka annonsörer.

– Varumärken kommer falla under de nya reglerna om de främjar innehåll som är specifik för den nya policyn, säger en talesperson från Twitter.

Enligt Twitters blogginlägg kan varumärken dock be om att få bli undantagna från reglerna genom att ansöka om ett slags certifikat.

Ämnen i artikeln:

Twitter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.