Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Ny tjänst ska göra det lättare att tjäna pengar på Instagram

Publicerad: 13 Mars 2015, 07:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

Wicked Societys nya tjänst ska göra det enklare att tjäna pengar på Instagram. Tanken är att annonsörerna ska betala för engagemang snarare än antal följare.


Ämnen i artikeln:

Instagram

Instagram har blivit en viktig marknadsföringskanal för svenska annonsörer. Det Malmöbaserade företaget Wicked Society lanserar nu en ny modell för företag som vill nå kunder via Instagramanvändare, bloggare och podcastare.

Betalningsmodellen går ut på att annonsörerna bara betalar för faktiskt engagemang och interaktion istället för det antal följare som användaren har.

– Vi fick en stark bekräftelse på att vår prismodell fungerar väldigt bra när Instagram i december 2014 rensade bort alla inaktiva konton och falska användare. Vi vill inte att man som företag ska betala för antal följare, då det kan ge en osann version av verkligheten, utan istället för faktiskt engagemang som går att mäta, säger Jonathan Liedman, delägare i Wicked Society, i ett pressmeddelande.

Tanken är också att Wicked Society ska matcha ihop rätt annonsör med rätt "ambassadör" bland annat baserat på vilka företag Instagramanvändaren eller bloggaren tidigare har marknadsfört och vilka det är som följer och interagerar med personen.

Wicked Society startade somaren 2014 och har tidigare jobbat med företag som Twentieth Century Fox, Loxa och Max. Nu vill företaget etablera sig i Norge.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Instagram

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.