Digitalt
Ny Teknik Historia överträffar målen på nätet
Publicerad: 23 augusti 2010, 11:50
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42
Efter att ha testat Ny Teknik Historia på nätet lutar det mesta mot att nästa utgåva kommer i form av en papperstidning.
HW
Henrik Widell
En vecka innan midsommar i år släpptes första numret av Ny Teknik Historia. Den släpptes gratis på nätet och målet var att mellan 5 000 och 10 000 personer skulle registrera sig för den digitala utgåvan.
– Men det målet har vi passerat med bred marginal. Det är mycket glädjande. Det verkar finnas ett stort sug för den här typen av tidningar, säger Mikael Bergh, marknadschef på Talentum.
Talentum har sneglat på historietidningarna som varit de senaste årens stora vinnare i Orvesto.
– Ja det har vi. Vi har ju sett att de når stora upplagor även när de nischar sig och då föddes idén på en historietidning med fokus på teknik.
Så när släpps första numret?
– Inga beslut är ännu tagna. Vi ska sätta oss och gå igenom alla de svar vi fått på den enkät som vi bifogade med Ny Teknik Historia. Intresset är som sagt enormt, så det ser hoppfullt ut, säger Mikael Bergh.
Han fortsätter:
– Ny Teknik Historia marknadsfördes helt och hållet i våra egna kanaler. Sammantaget når vi 400 000 läsare i veckan, webb och tidning sammantaget. Att vi har den marknadsföringsstyrkan i ryggen är en viktig parameter när man tar beslut om att ge ut en ny titel.
Talentum ger förutom Ny Teknik också ut titlar som Affärsvärlden, Byggvärlden, Lag & Avtal och Dagens Media.