Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Ny studie: Programmatic växer snabbt

8 av 10 svarande publicister uppger att de säljer via programmatic.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 20 Oktober 2015, 08:51
Uppdaterad: 06 December 2015, 20:25

Ämnen i artikeln:

ProgrammaticCharlotte ThürIAB

På ett seminarium i dag presenterar branschorganisationen IAB nya siffror över hur mediehusen jobbar med automatiska annonsköp, så kallad programmatic buying. 900 personer har enligt vd:n Charlotte Thür anmält intresse, vilket hon uppger är det "största intresset i IAB Sveriges historia".

Dagens Media kan dock redan nu presentera huvuddragen i undersökningen, där ledande publicister har svarat.

8 av 10 svarande i IAB:s nya undersökning uppger att de nu har sitt annonslager tillgängligt för programmatiska köp via en SPP (supply side platform).

Motsvarande siffra 2014 var 66 procent, och 2013 låg siffran på 34 procent. Totalt 40 medieföretag har fått möjlighet att svara. Av dessa svarade 30, vilket ger en svarsfrekvens på 75 procent.

Skillnaden mellan olika kanaler är stor. Samtliga av de svarande publicisterna som erbjuder programmatiska köp gör det för annonser på webben och i mobilen. Men bara knappa 40 procent av dem har gjort sitt videolager tillgängligt för programmatiska köp.

54 procent uppger att de berikar annonsvisningarna som säljs via programmatic med användardata (exempelvis beteendedata eller inloggningsdata). Det är en liten ökning jämfört med 2014, då motsvarande siffra var 45 procent.

Utvecklingen inom programmatiska köp, som enkelt uttryckt handlar om automatiserade köp- och säljprocesser för digitala annonser, drivs främst av krav från kunderna enligt undersökningen. Men medierna ser även programmatic som ett sätt att bli av med osålt utrymme.

En viktig fråga för landets mediesäljare är vad som händer med deras jobb och ersättningar när automatiserad handel tar över. 54 procent av de svarande som erbjuder programmatiska köp uppger att de redan i dag ger sina säljare någon form av provision på försäljningen. 25 procent uppger dock att de varken gör det i dag eller planerar att göra det framöver.

IAB:s "task force" för programmatic publicerar i dag också en ny handbok på området, som går att läsa här.

<style>.embed-container { position: relative; padding-bottom: 100%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }</style><div class='embed-container'><iframe src='https://charts.datawrapper.de/ULB7I/index.html' frameborder='0' allowtransparency='true' allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' oallowfullscreen='oallowfullscreen' msallowfullscreen='msallowfullscreen' ></iframe></div>

<style>.embed-container { position: relative; padding-bottom: 100%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }</style><div class='embed-container'><iframe src='//datawrapper.dwcdn.net/TSgo4/1/' frameborder='0' allowtransparency='true' allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' oallowfullscreen='oallowfullscreen' msallowfullscreen='msallowfullscreen'></iframe></div>

<style>.embed-container { position: relative; padding-bottom: 100%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }</style><div class='embed-container'><iframe src='//datawrapper.dwcdn.net/H8XxZ/1/' frameborder='0' allowtransparency='true' allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' oallowfullscreen='oallowfullscreen' msallowfullscreen='msallowfullscreen'></iframe></div>

Här hittar du hela IAB:s undersökning om programmatic.

Prenumerant? LÄS ÄVEN:

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.