Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Ny rapport: Kraftigt lyft för programmatic under 2018

Publicerad: 10 Januari 2018, 06:00
Uppdaterad: 10 Januari 2018, 08:56

Enligt Adobes undersökning kommer programmatic i digitala kanaler inom fem år utgöra den viktigaste delen av företagens varumärkesbyggande. Bild: Wikimedia commons

86 procent av alla företag och 89 procent av alla byråer planerar att investera ytterligare i programmatic under året. Det enligt en ny undersökning från Adobe.


Programmatic, det vill säga automatiserad annonshandel på nätet, förväntas växa stort under 2018. Det enligt en ny undersökning från Adobe, där 60 företag och byråer i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Benelux och Norden deltog.

Resultatet visar att 86 procent av alla företag och 89 procent av alla byråer planerar att investera ytterligare i programmatic under året. 14 procent av de tillfrågade företagen uppger att programmatic-kampanjer redan i dag är högst prioriterade.

Dessutom visar undersökningen att programmatic i digitala kanaler inom fem år kommer utgöra den viktigaste delen av företagens varumärkesbyggande.

– Både företag och byråer är medvetna om att paketlösningar för annonskampanjer inte är ett alternativ anpassat för det moderna medielandskapet. För den som vill överleva på marknaden är det avgörande att kunna leverera rätt budskap till rätt målgrupp i rätt kanal, säger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef på Adobe, i ett pressmeddelande.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.