Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Ny rapport: Corona har satt fart på kreativiteten

Publicerad: 5 februari 2021, 13:10

”Det är fantastiskt att se att kreativiteten inte gått ner, utan i stället ökat”, säger Nicholas Högberg på Bannerflow, som tillsammans med Digiday står bakom rapporten.

Fler än hälften av de tillfrågade marknadsförarna i en färsk rapport uppger att kreativiteten har ökat under pandemin. ”Det är fantastiskt att se att kreativiteten inte gått ned”, säger Nicholas Högberg på Bannerflow, som tillsammans med Digiday står bakom rapporten.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetBannerflow

För tredje året i rad släpper Bannerflow och Digiday rapporten ”State of In-housing” i vilken 200 seniora marknadsförare i Europa har tillfrågats om de mest centrala branschfrågorna. 

Resultatet visar att majoriteten av marknadsförarna (58 procent) tycker att kreativiteten har ökat bland inhouse-teamen under pandemin. Två tredjedelar av de tillfrågade har introducerat eller ökat andelen kreativa workshops under coronaåret och 65 procent uppger att samarbetet har ökat.

Förutom att andelen kreativa workshops ökat så har 63 procent av marknadsförarna infört eller ökat användningen av tekniska lösningar för att underlätta samarbetet. 48 procent anger vidare att antalet utbildningar blivit fler.

På frågan om vad som är marknadsförarnas största hinder för att deras inhouse-team ska fortsätta vara kreativa anger flest den organisatoriska strukturen (44 procent) och avsaknad av teknolog (44 procent). Tätt följt av bristen på tid (43 procent).

– Kreativiteten har stått inför en utmaning under pandemin. Naturligtvis har den fysiska distansen gjort det svårare att få till ett spontant, kreativt flow i teamet. Men å andra sidan har individen tvingats att ta ett större ansvar för sin egen kreativitet. Och på så sätt upplever jag inte att vi har lägre kreativ höjd i våra kommunikativa lösningar. Snarare tvärtom. Pandemin har bara ställt krav på en annan form av angreppssätt på kreativiteten, säger Kristian Lundman, Head of Creative - Telia Sverige.

När fjolårets rapport presenterades slog Bannerflows vd Nicholas Högberg fast att inhouse blivit ett vedertaget sätt att arbeta.

– Inhouse är inte längre bara en trend utan det är i dag ett vedertaget sätt att arbeta.

Och mycket riktigt visar även årets rapport att ökningen av inhouse fortsätter. 73 procent av de tillfrågade svarar att de tagit vissa delar av deras digitala marknadsföring inhouse. Och knappt två tredjedelar 62 procent, anser att inhouse underlättar vid distansarbete. Andra fördelar med inhouse som lyfts i rapporten är att det sparar kostnader (enligt 58 procent) samt att det ökar kreativiteten (enligt 57 procent).

Nicholas Högberg gläds åt att inhouse-trenden fortsätter.

– Efter ett turbulent och utmanande år för de flesta branscher, så fortsätter in-house teams att växa. Det är fantastiskt att se att kreativiteten inte gått ner, utan i stället ökat, säger han i ett pressmeddelande. 

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

coronavirusetBannerflow

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.