Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Ny mätteknik ska öka läsarnas betalningsvilja

Undersökningsföretaget Ram lanserar en ny tjänst som gör det möjligt för mediehus att bättre lära känna sina läsare.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Publicerad: 14 Juni 2013, 04:15
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:42

Ämnen i artikeln:

RAM

Ram Inviso, som tjänsten heter, innehåller en helt ny mätteknik och testas just nu av ett 60-tal kunder.

– För första gången någonsin kan man på riktigt översätta digitala exponeringar till individer av kött och blod. Man kan visa för annonsören hur ofta, när och via vilken plattform en specifik målgrupp har exponerats för en annonskampanj, videoklipp eller en artikel, och framförallt hur man uppfattat och tagit emot innehållet, säger Rickard Öhrn, vd på Ram, i ett pressmeddelande.

Tanken är att mediehusen även ska kunna använda sin läsarpopulation för att se hur olika kombinationer av mediekanaler påverkar budskap och reklameffekt.

– Varje media har flera typer av läsargrupper. Nu kan vi se vilket typ av innehåll som skapar engagemang hos respektive läsargrupp. Vi vet att med ökat engagemang ökar även viljan att betala, säger Rickard Öhrn.

Ämnen i artikeln:

RAM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.