Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Ny målgruppsplattform ska verka för ett öppet internet

Publicerad: 4 mars 2021, 10:13

Techföretaget Quantcast släpper en ny målgruppsplattform som ska ”jämna ut spelplanen för annonser och marknadsföring på ett öppet internet”.


Ämnen i artikeln:

Programmatic

Techföretaget Quantcast tycker att det är problematiskt att ett fåtal bolag kontrollerar en så stor del av annonsmarknaden. Genom att lansera en ny plattform, som enligt uppgift tar utgångspunkt i data från mer än 100 miljoner webbplatser, är ambitionen därför att ”jämna ut spelplanen” för annonser och marknadsföring. Satsningen beskrivs som ett led i Quantcasts strategi att ta strid för ett internet för alla.

– Som förkämpar för ett fritt och öppet internet tror vi på att jämna ut spelplanen för varumärken, byråer och publicister och att eliminera de fördelar som för närvarande utnyttjas av slutna affärsmodeller, säger Konrad Feldman, medgrundare och vd för Quantcast, i ett pressmeddelande.

Den nya plattformen, som går under namnet Quantcast Platform, drivs av företagets nya patenterade AI och maskininlärningsmotor . Tekniken ska möjliggöra för varumärken, organisationer och publicister att träffa rätt person, vid rätt tidpunkt.

 – Vi samlar här vår tekniska expertis inom mätning och insikter, programmatisk annonsering, hantering av integritet och samtycke på en enda enhetlig och lättanvänd plattform för att tillgodose våra kunder behov runtom i världen, säger Konrad Feldman i en ommenter.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Programmatic

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.