Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Ny internetstatistik: Allt fler betalar för film och musik – fildelningen minskar

Publicerad: 11 November 2014, 07:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:23

För första gången på länge minskar fildelningen i Sverige. Detta samtidigt som allt fler väljer att betalar för strömmad film och musik.


Tjänster som Spotify och Netflix blir allt populärare bland internetanvändare. Det visar .SE-stiftelsens årliga rapport om svenskarnas internetanvändade som släpptes idag.

Andelen internetanvändare som betalar för att lyssna på musik har ökat från 15 procent 2011 till 38 procent 2014. Ökningen är extra stor bland unga där över hälften nu betalar för musik. För strömmade filmtjänster är motsvarande siffra 14 procent av alla internetanvändare och 25 procent bland unga.

En stor förändring i årets undersökning är också tillväxten av surfplattor. På tre år har användningen ökat med 48 procent, från 5 till 53 procent. Utvecklingen drivs i mångt och mycket av barnfamiljer.

– Att mer än hälften nu använder surfplattor och att det har gått så otroligt fort är verkligen något som sticker ut, säger Pamela Davidsson, .SE:s chef för statistik och till Dagens Media.

Samtidigt så minskar fildelningen för första gången på fem år, från 21 till 19 procent. Något som .SE-stiftelsen menar kan förklaras av plattornas och strömningstjänsternas utbredning.

– Den minskar i alla åldrar. Användingen av surfplattor är inte lika hög bland de som är 16 till 25, även fast de fildelar mest. Men trots det minskar fildelningen även hos dem. Detta sammantaget gör att det kan vara ett trendbrott, säger Pamela Davidsson.

Sociala medier fortsätter att gå starkt. Användningen av både Facebook, Twitter och Instagram ökar. Allra mest ökar instagram, från 15 procent 2013 till 28 procent 2014.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.