"Ny funktion – inte nytt beteende"

2018-07-06 13:56  

Dagens Medias bloggare Emma Blom om varför Facebooks nya annonsfunktion inte kommer göra någon skillnad i praktiken.

Facebook har släppt en ”ny” funktion, som låter användarna se alla annonser från t ex ett politiskt parti. Nyheten kom redan i oktober förra året, här bl a:

http://adage.com/article/digital/facebook-drag-dark-posts-light-election/311066/

Det har varit ett verktyg det pratats om ett tag inte minst för att konkurrerande varumärken nu kan se varandras annonsering genom att bara besöka varandras Facebooksida.

Detta är naturligtvis ett led i att Facebook fått kritik för att kunna påverka val och att det inte är ett fair game att kunna rikta olika annonser mot olika målgrupper med olika budskap. Dessutom anpassade efter hur målgruppen agerar i övrigt, t ex om hen surfar mycket på abortfrågan, då kan man särskilt rikta annonser om abortfrågan mot dessa personer.

Men det där kommer inte göra någon skillnad i praktiken tyvärr. Här är tre starka skäl varför:

Funktionen används inte av gängse användare

Användare använder inte den typen av funktioner. Alla dessa diskussioner om algoritmerna och vad som dyker upp i våra feeder, det kan man som användare kontrollera i väldigt stor utsträckning. Man kan helt enkelt skräddarsy sin feed, blocka det man inte vill se, feeda in mer av det man VILL se och dela upp innehåll man vill se i olika feeder. Man är sin egen tidningsmakare kan man säga. Om funktionerna användes, vilket data över lång, lång tid visar att fôlk inte gör.

Läs resten av Emma Bloms inlägg i hennes blogg hos Dagens Media.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt