Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Ny analyschef till Aftonbladet

Aftonbladet värvar Tobias Wagenknecht till ny chef för mediehusets analysavdelning. Samtidigt rekryteras Louisa Bornebusch till rollen som data scientist.

Foto: Mickan Palmqvist/Aftonbladet

Aftonbladet fortsätter att modernisera mediehusets dataanalys. Stärker analysavdelningen med ny chef och en ny data scientist.


Publicerad 2019-05-13 08:22

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:

Tobias Wagenknecht går från en tjänst som BI manager på Scandic Hotels till ny chef för Aftonbladets analysavdelning. 

– Aftonbladet har kommit långt i processen och jag ser fram emot att jobba tillsammans med ett  kunnigt team. Data och analyser har blivit det viktigaste grundlagret för beslutsstöd och uppföljning av våra strategier, säger Tobias Wagenknecht, i ett pressmeddelande. 

”Aftonbladets satsning på att bygga en modern datainfrastruktur börjar nu ger resultat i form av nya och fler insikter, möjlighet till fördjupade kundrelationer samt bättre beslutsunderlag och möjligheter till nya affärer”, skriver tidningen själv i ett pressmeddelande. 

Samtidigt som Tobias Wagenknecht tillträder sin tjänst rekryteras Louisa Bornebusch till tjänsten som data scientist. 

Louisa Bornebusch uppdrag är att fördjupa kunskapen om tidningens användare och bygga helt nya typer av datamodeller. Hon är i grunden nationalekonom och sociolog, men har efter utbildning i Digital data strategy på Hyper Island gått vidare mot data och analys.

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.