Digitalt presenteras av:

NWT lanserar betalvägg

I dag är det premiär för Nya Wermlands-Tidningens betalmodell på nätet. Målet är att 30-50 procent av befintliga prenumeranter ska registrera sig.

Den nya betalmodellen liknar Halland Nyheters lösning, där 20 till 30 procent av innehållet på sajten är öppet och gratis för alla.

– Det är händelsenyheter samhällsinfo och allmänt kända saker. Övrigt material ligger bakom en inloggningsfunktion. Det kostar inget extra om man redan är papperstidningsprenumerant, säger Rolf Matthies, redaktionschef och ansvarig utgivare på Nya Wermlands-Tidningen till Dagens Media.

Det finns två varianter av prenumerationer: en enbart digital, och en där papperstidningen och de digitala kanalerna ingår.

I eftermiddag införs betalväggen. Men redan innan har det kommit in reaktioner till redaktionen.

– Man kan säga att de negativa kommer från de som varit vana att läsa nwt.se gratis, och de positiva från våra prenumeranter, som tycker att det blir mer rättvist nu, säger Rolf Matthies.

Varför inför ni en betalmodell nu?

– Det är ju för att vi ser att fler och fler väljer att läsa nyheter på nätet och då måste vi titta på sätt att få betalt för det också. Vår produkt är nyheter och vi kan inte ta betalat för nyheter på papper och ge bort gratis dem gratis digitalt. Det vore ganska vansinnigt.

Förhoppningen är att 30-50 procent av den befintliga prenumerationsstocken registrerar sig digitalt.

– Om man utgår från de som redan har infört sådana modeller kan man räkna med det, det är ungefär där vi lagt ribban, säger Rolf Matthies.

Publicerad 2013-08-20 08.52Uppdaterad 2015-12-06 13.37

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: