Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Nu släpps Kia-index nya mått: dagssiffror

Premiär för trafikmåttet som ska öka transparensen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 03 Februari 2016, 13:42
Uppdaterad: 03 Februari 2016, 13:55

Ämnen i artikeln:

Kia-index

Dagens Media har tidigare skrivit om problemen som de sociala mediernas egna webbläsare skapar när det kommer till trafiksiffror för landets mobilsajter.

I slutet av förra året öppnade Kia-index för att införa ett nytt mått, unika webbläsare per dag för veckans alla dagar.

Nu har förändringen baxats igenom. I dag släpper Kia-index, som är branschens gemensamma valuta för webbmätningar, de nya siffrorna.

– Att vi nu börjar publicera dagssiffror är ett stort steg mot ökad transparens. Det faktum att antalet webbläsare per individ är lägre ju kortare period vi tittar på gör måttet än mer intressant. Vi på Kia-index kommer att addera fler kvalitetsmått framöver, skriver Tobias Eidem, chef på Sveriges Annonsörers Kia-index, i ett mejl till Dagens Media.

Dagssiffror kommer framöver att publiceras tillsammans med övriga siffror vid den vanliga publiceringstiden, kl 15:00 på onsdagar.

Förhoppningen är att de kortare mätperioderna ska ge siffror som ligger närmare ”individnivån”

Det innebär de nya siffrorna:

KIA-index redovisar från och med i dag unika webbläsare per dag för veckans alla dagar.

Det är frivilligt för KIA-index-listade webbplatser att redovisa dagssiffror. 

På kiaindex.se kan man växla mellan att se de ”klassiska” KPI:erna och dagssiffrorna.

Det är frivilligt att redovisa siffrorna på dagsnivå, precis som det i dagsläget är att redovisa time spent och snitt över vardag- och helgdag.

Ämnen i artikeln:

Kia-index

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.