Digitalt presenteras av:

Nu lanseras DI Agenda

Dagens Industri har jobbat med att utveckla sin affärsmodell under en längre tid, och idag sjösätts det nya konceptet.

Dagens Media har tidigare berättat om DI:s nya prenumerationslösning DI Agenda, som bygger på digitala prenumerationer.

Nu lanseras satsningen, som leds av Gunnar Wrede, som nyligen återvände till DI efter en sejour på ekonomisajten placera.nu.

Därmed blir han redaktör för DI Agenda, olika undersajter till di.se, som kommer att vara prenumererade och rikta sig till specifika branscher.

– Sen jag kom tillbaka har arbetet mest handlat om att ragga nya skribenter. Sen har det varit en del it-utveckling för de nya tjänsterna, säger Gunnar Wrede till Dagens Media.

De nya undersajterna är uppdelade i tre sektioner –  Vård & omsorg, Energi samt Utrikeshandel.

Förutom Gunnar Wrede så utgörs redaktionen av tre frilansare, en för varje specialiserat område.

– Det är vi fyra, och så har vi en som jobbar med marknad också. DI:s marknadsavdelning är även involverade och hjälper till en del, men huvudsakligen är det fem personer.

Lanseringen av DI Agenda är ett led tidningens satsning mot att utöka den digitala närvaron, bredda utbudet och sälja prenumerationer.

– Målet är att ge läsarna både fördjupning och en bred omvärldsbevakning. Den ena delen, som skribenterna jobbar med, kommer att utgöras av långa, fördjupade artiklar och kommentarer på andra nyheter som förklarar och nyanserar. Den andra delen är mer notisartad med mindre nyheter som jag som redaktör lägger ut.

Detta är första gången som Dagens Industri provar en prenumererad digital produkt. Gunnar Wrede är positiv och tror att det kommer att lyckas.

– Det är ju lite nya marker att bryta, men jag är ganska optimistisk och tror att det finns en betalningsvilja för nischat innehåll. Det är ju på branschtidningsnivå, och om man är tillräckligt bra så finns det nog en betalningsvilja.

Kommer ni att utöka satsningen till fler branscher?

– Ja, absolut. Nu följer en fas där vi ska få in prenumeranter och hitta mark under fötterna. Konceptet ska sätta sig och vi ska komma in i rutiner. Sen kommer fler sektioner, kanske efter sommaren eller så. Vi har en lista på möjliga sektioner, men inget är klart ännu. Man kanske kan tänka sig It, Bank och Försäkring, Fastigheter och så vidare.

Pär Ullrich

Publicerad 2014-03-10 08.17Uppdaterad 2015-12-06 12.45

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: