Nu kan publicister få reda på mer om sajtbesökarna

KIA-indexs chef om nya demografidatan: "Skapar mervärde för både mediebyråer, publicister och annonsörer.

KIA-index har skapat en gemensam sociodemografisk valuta på nätet.

Satsningen görs tillsammans med danska Audienceproject som arbetar med målgruppsanpassade mätplattformar.

Tillsammans kommer de nu kunna tillföra mer data till de svenska webbplatserna som listas på KIA-index.

Idag är det möjligt att genom KIA-index se antal besökare och sidvisningar men genom den nya sociodemografiska valutan kommer exempelvis publicister kunna ta reda på vilka det är som besöker deras sajt.

Uppgifter som kön, ålder, utbildning, inkomst, hushållsstorlek och antal barn i hushållet kommer ingå i den nya sociodemografiska valutan. Datan baseras på Audienceprojects 175 000 svenska panellister som gett sina uppgifter till företaget.

– Som det är idag måste exempelvis mediebyråer gå till flera olika källor för att få den typen av information och bilda sig en helhetsuppfattning. Vi vill tillhandahålla all den datan på samma plats. Styrkan med en gemensam valuta är att datan då blir jämförbar, säger Peter Mackhé, tillförordnad chef över KIA-index till Dagens Media.

Peter Mackhé menar att den nya gemensamma sociodemografiska valutan skapar mervärde för både annonsörer, mediebyråer och publicister.

Markus Hedin AVM Manager på mediebyrån MEC säger i ett pressmeddelande att den nya datan är efterlängtad.

– Vi välkomnar ny demografisk data på KIA-index från Audienceproject med öppna armar. Öppenheten kommer att ge oss värdefull information om vilka profiler som besöker de olika sajterna, vilket är mycket värdefullt när man planerar digitala kampanjer. Det är det som är avgörande när vi skall välja vilka medier vi skall lägga pengarna hos.

Nu återstår det att se om mediebyråer kommer ansluta sig till den gemensamma individvalutan.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2016-08-18 13.29Uppdaterad 2016-08-18 13.32

Ämnen i artikeln: