Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Nu införs Instagrams annonser

Publicerad: 4 Oktober 2013, 11:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:32

Instagrams annonsfria dagar är räknade. Inom kort kommer de första annonserna att smyga sig in i bild- och videoflödet.


Ämnen i artikeln:

Instagram

I somras skrev Dagens Media att Instagram planerade att följa i moderbolaget Facebooks fotspår och lansera annonser. Då var företagets operativa chef Emily White förtegen om hur annonserna skulle se ut och när de skulle bli verklighet.

På företagets blogg meddelade Instagram i går att de första annonserna kommer att smyga sig in i bild- och videoflödet inom de närmaste månaderna – men till att börja med bara hos amerikanska användare.

I bloggen sår det bland annat:

"Att se bilder och videos från varumärken som du inte följer kommer att kännas nytt, så vi börjar långsamt. Vi kommer att fokusera på att leverera ett litet antal vackra, högkvalitativa bilder och videos från en handfull varumärken".

Enligt Instagram är företagets mål att annonserna ska kännas "naturliga" och "lika kreativa och engagerande som de kvalitetsannonser du ser när du bläddrar igenom ditt favoritmagasin".

I Sverige finns det ännu ingen tidsplan för om och när annonserna kommer.

– Vi har inte fått något besked. Det är ju så när det gäller både Facebook och Instagram att man testar olika produkter. Ambitionen är att hitta en modell för att tjäna pengar, säger Jan Fredriksson, på pr-byrån Northern Link som företräder Instagram i Sverige till Dagens Media.

Varför har man väntat så länge?

– Man är ett yngre företag som jobbat hårt med det traditionella användarnätverket. Sen vill man hitta en modell som inte är störande utan kan tillföra något.

Vad kan annonserna tillföra?

– Instagram vill fokusera annonser utifrån vad man gillar och vad ens vänner rekommenderar. Om man inte tycker att annonserna är relevanta kan man blocka dem.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Instagram

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.